آخرین اخباراجتماعافغانستان

هشدار ملل متحد: برنامه کمک بشر دوستانه در افغانستان با کسری بودجه مواجه است

خبرگزاری دید: معاون دبیر کل سازمان ملل متحد در امور هماهنگی کمک‌های بشری با اشاره به وضعیت وخیم اقتصادی و بشری مردم افغانستان از کشورهای جهان خواست کمک‌های توسعه‌ای خود را برای این کشور از سر بگیرند.


مارتین گریفیتث معاون دبیر کل سازمان ملل متحد در امور هماهنگی کمک‌های بشری به تازگی خطاب به اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد بحران بشری و اقتصادی افغانستان گفت:‌ فقر عمیق‌تر می‌شود، جمعیت در حال افزایش است، مقام‌های بالفعل [طالبان] بودجهٔ برای آیندهٔ خود ندارند. برای ما واضح شده است تا بخشی از نیاز‌های انکشافی از سرگرفته شود.
به گفته این مقام ملل متحد،‌ افغانستان نه تنها با بحران بشری مواجه است، بلکه با بحران‌های متعدد از جمله بحران اقتصادی، اقلیمی، گرسنگی و بحران مالی مواجه است.
او گفت:‌ وظیفه ما این است تا به آنان کمک کنیم تا به رفاه و شکوفایی برسند و در امان باشند.
این مقام ملل متحد افزود که در حال حاضر،‌ برنامه پاسخ بشری برای افغانستان با کسر بودجهٔ ۳.۱۴ میلیارد دالری مواجه است که از آن جمله، نیاز عاجل به ۶۰۰ میلیون دالر است تا برای اولویت‌های زمستان پیشرو آمادگی گرفته شود و این کمک‌ها باید ظرف سه ماه آینده فراهم شود.
گریفیتث هشدار داد که با فرا رسیدن زمستان، وضعیت در افغانستان وخیم‌ترخواهد شد، زیرا قیمت مواد خوراکی و سوخت از قبل در این کشور افزایش یافته است و با سرد شدن هوا، قیمت‌ها سر به فلک خواهد کشید.
گریفیتث با اشاره به وضعیت کنونی افغانستان افزود این کشور از مدت زمان دیری به این طرف به شدت وابسته به کمک‌های انکشافی جامعهٔ بین‌المللی بوده است،‌ کمک‌هایی که پس از مسلط شدن طا-لبان در اگست ۲۰۲۱ قطع شد.
گریفیتث بار دیگر تاکید کرد که بیش از ۵۰ در صد جمعیت افغانستان -بیش از ۲۴ میلیون نفر- به کمک‌های بشری نیازمند هستند؛‌ تخمیناً ٣ میلیون کودک از سوء تغذیه حاد رنج می‌برند که از آن جمله بر اساس تخمین، بیش از ١ میلیون کودک با سو تغذیهٔ شدید دست و پنجه نرم می‌کنند و اگر به خدمات صحی مناسب دسترسی پیدا نکنند، آنان ممکن با تهدید مرگ مواجه شوند.
گریفیتث افزود که ٦ میلیون جمعیت افغانستان با خطر قحطی مواجه است.
این مقام ملل متحد گفت که ۲۵ میلیون جمعیت افغانستان در فقر زندگی می‌کنند؛ مردم ۷۵ در صد در آمد‌شان را صرف مواد خوراکی می‌کنند؛ خانواده‌هایی که درآمد دارند، عاید‌شان ۵۰ در صد کاهش یافته است، میزان بی‌کاری ممکن به ۴۰ در صد برسد، تورم پولی به دلیل افزایش قیمت‌ها در جهان و کاهش واردات افزایش یافته است.
معاون سرمنشی سازمان ملل متحد در امور هماهنگی کمک‌های بشری همچنین از گروه طا-لبان خواست تا به حقوق شهروندان افغانستان به خصوص زنان و دختران احترام بگذارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا