آخرین اخباراسلایدشوجهانخبر های مهمسیاست

هشدار ملل متحد نسبت به تهدید داعش، بحران انسانی و حقوق بشر در افغانستان

خبرگزاری دید: نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد برای افغانستان در شورای امنیت این سازمان پیرامون وضعیت کلی افغانستان، از جمله تهدیدات امنیتی، قتل‌های خودسرانه و بحران انسانی سخنرانی کرد.


دیبورا لاینز نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد برای افغانستان و رییس یوناما به اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد پیرامون وضعیت کلی افغانستان تشریحات داد.
لاینز به اعضای شورای امنیت ملل متحد هشدار داد که طا-لبان توانایی جلوگیری از حملات تروریستی داعش را در افغانستان ندارند و این گروه تروریستی نه تنها در کابل بلکه در سایر ولایات افغانستان نیز فعال شده است.
وی گفته است: یکی دیگر از تحولات منفی عمده، ناتوانی طا-لبان در جلوگیری از گسترش (داعش-شاخه خراسان) بوده است. داعش که زمانی به چند ولایت و کابل محدود می‌شد، اکنون به نظر می‌رسد که تقریباً در تمام ولایات حضور دارد و به طور فزاینده فعال است.
دیبورا لاینز افزوده است: این امر توجه بیشتر جامعه بین‌المللی را می‌طلبد.
نماینده ملل متحد با ابراز نگرانی نسبت به حقوق قومی، حقوق زنان و دختران، گفته است: در حالی که مقامات فعلی نخست در حمایت از حقوق زنان در چارچوب قوانین اسلامی، از جمله آموزش اطمینان داده بودند، اما حقوق و آزادی‌های اساسی زنان و دختران افغان به طور کلی محدود شده است.
در رابطه به آزادی بیان، رییس یوناما می‌گوید که محدودیت‌هایی روی تلاش‌های آزادی بیان در افغانستان وجود دارد و رسانه‌ها گاهی به دلایل مالی و گاهی به خاطر محدودیت‌های مستمر عملی در مورد محتوای نشریات و برنامه‌های شان به تعطیلی ادامه می‌دهند.
دیبورا لاینز با اشاره به وقوع بحران بشری در افغانستان بیان داشته است: ما در آستانۀ یک فاجعه انسانی هستیم که قابل پیشگیری است.
ملل متحد همچنین بار دیگر خواستار ایجاد حکومت همه‌شمول در افغانستان شد.
نماینده ویژه ملل متحد در این رابطه گفته است: ما همچنان خواستار یک اداره فراگیرتر هستیم که در آن نهادهای دولتی تنوع گسترده افغانستان را منعکس کنند. با این حال، شاهد پیشرفت محدودی در این زمینه بوده‌ایم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا