آخرین اخباراسلایدشوسیاستمنطقه

هشدار وزیر خارجه ایران: خطر گسترش تروریزم در افغانستان جدی است

خبرگزاری دید: وزیر خارجه ایران گفته است که خطر گسترش تروریزم در افغانستان جدی است. این مقام ارشد ایرانی خواستار ایجاد «سازوکار امنیتی» برای مقابله با تروریزم از سوی کشورهای منطقه شد.

وزیر خارجه ایران

 

به نقل از ایرنا، حسین امیرعبداللهیان گفته است که ترس از فعالیت‌های گروه‌های مختلف تروریستی از جمله داعش در خاک افغانستان علیه امنیت همسایگان و جامعه جهانی وجود دارد.
او افزوده است: «توسعه‌ فعالیت‌های هراس‌افکنانه داعش در افغانستان جای تردیدی باقی نگذاشته است که نیازمند اقدام جمعی کشورهای منطقه برای مقابله با تروریزم هستیم».
وزیر خارجه‌ ایران افزوده است که در توسعه‌ تروریزم در افغانستان، رد پای امریکا دیده می‌شود: «البته امروز امریکا از مشارکت در بازسازی افغانستان سخن نمی‌گوید، درحالی که ۲۰ سال این کشور را در اشغال داشت و اقدامی در کمک به مردم نکرد».
او گفته است: «پیشنهاد می‌کنم یک سازوکار امنیتی مشخصی در قالب سازمان‌های موجود یا با موجودیتی مستقل، برای هماهنگ‌سازی سیاست ضدتروریستی کشورهای همسایه افغانستان ایجاد شود تا اقدامات جمعی کشورها و تبادل اطلاعات در این زمینه را تسهیل و مدیریت کند».
این مقام ایرانی افزوده است که برای رسیدن به افغانستان امن و باثبات، جامعه جهانی، به‌ویژه کشورهای همسایه افغانستان باید باهم کار کنند و کمک‌های خود را به مردم افغانستان گسترش دهند.
او اضافه کرده است که کشورهای منطقه باید تلاش کنند تا طا-لبان و گروه‌های مختلف قومی، سیاسی و اجتماعی افغانستان «بیشتر و بهتر همدیگر را درک کنند و در اداره‌ی کشور مشارکت داشته باشند».
امیرعبداللهیان گفته است که پیام واحد و اقدام منسجم کشورهای همسایه افغانستان، می‌تواند علاوه بر کمک به بیرون‌رفت این کشور از وضعیت کنونی، نقش مهم و سازنده‌ای در ترسیم نظام امنیت منطقه‌ای نیز داشته باشد.
وزیر خارجه ایران در ادامه علاوه کرده است که مهم‌ترین وعده‌ سیاسی طا-لبان برای تشکیل حکومت فراگیر با مشارکت همه اقوام هنوز تحقق نیافته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا