آخرین اخبارپاکستانجهانسیاست

هشدار پاکستان: گروه‌های تروریستی در افغانستان جمع شده و منطقه را تهدید می‌کند

خبرگزاری دید: نخست‌وزیر پاکستان در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد نسبت به حضور گروه‌های تروریستی فعال در افغانستان هشدار داده و گفته است که منطقه زیر تهدید است.


شهباز شریف نخست‌وزیر پاکستان در ۷۷ امین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویارک با اشاره به افغانستان گفته است که تمام گروه‌های تروریستی مانند داعش، جنبش اسلامی ترکستان شرقی، جنبش اسلامی ازبیکستان، تحریک طا-لبان پاکستان و القاعده در افغانستان جمع شده و امنیت پاکستان و منطقه را تهدید می‌کند.
شهباز شریف گفته است که پاکستان همانند جامعه بین‌المللی نگران «تهدید ناشی از فعالیت گروه‌های تروریستی بزرگ در افغانستان، به‌ ویژه داعش-شاخه خراسان، تحریک طا-لبان پاکستان، القاعده جنبش اسلامی ترکستان شرقی و جنبش اسلامی ازبیکستان است.
وی با بیان این‌که پاکستان قربانی اصلی تروریزم است، تأکید کرده که با همه این گروه‌های تروریستی باید با همکاری طا-لبان به طور همه‌جانبه برخورد شود.
نخست‌وزیر پاکستان بیان داشت که نیروهای مسلح این کشور کمر تروریزم را در داخل پاکستان شکسته است. با این حال، از حملات تروریستی فرا مرزهای خود همچنان رنج می‌برد که توسط دشمن منطقه‌ای پاکستان حمایت و تمویل می‌شود.
شریف با اشاره به وضعیت افغانستان گفته است که این کشور همسایه با چالش ویژه‌ای مواجه است و حدود ۳۰ میلیون افغان بدون اقتصاد و نظام بانکی کارآمد هستند.
او افزود که پاکستان برای تشویق احترام به حقوق دختران و زنان افغانستان برای تحصیل و کار تلاش می‌کند.
با این حال، او تاکید کرد که در این مرحله، منزوی کردن طا-لبان می‌تواند درد و رنج مردم افغانستان را که هم‌اکنون با فقر دست و پنجه نرم می‌کنند، تشدید کند.
وی تاکید کرد که پاکستان نقش حیاتی در صلح و ثبات افغانستان دارد.
شهباز شریف خاطرنشان کرد: ما باید از یک جنگ داخلی دیگر، تروریزم فزاینده، قاچاق مواد مخدر یا پناهندگان جدید اجتناب کنیم، زیرا هیچ یک از همسایگان افغانستان در موقعیتی نیستند که بتوانند آن‌ها را بپذیرند.
وی از جامعه جهانی خواست تا به درخواست دبیر کل سازمان ملل متحد برای کمک‌های بشردوستانه و اقتصادی ۴٫۲ میلیارد دالر به افغانستان و آزادسازی ذخایر مالی این کشور که برای احیای نظام بانکی ضروری است، پاسخ مثبت بدهند.
در ارتباط به وضعیت منطقه، نخست‌وزیر پاکستان گفت که کشورش به دنبال صلح با همه همسایگانش، از جمله هند است.
وی بیان داشت: با این حال، صلح و ثبات پایدار در جنوب آسیا منوط به راه‌حل عادلانه و پایدار مناقشه جامو و کشمیر است.
وی گفت که اقدامات غیرقانونی و یکجانبه هند در ۵ آگست ۲۰۱۹ برای تغییر وضعیت خودمختاری جامو و کشمیر، چشم‌انداز صلح را تضعیف کرد و تنش‌های منطقه‌ای را شعله‌ور ساخت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا