آخرین اخبارجهانسیاست

هشدار پکن به واشنگتن: فوراً به عملیات تحریک‌آمیز در دریای چین جنوبی پایان دهید


سخنگوی وزارت امور خارجه چین با هشدار از واشنگتن خواست که فوراً به اقدامات و عملیات تحریک آمیز در دریای جنوبی چین پایان داده و منطقه را ترک کند.
به نقل از شینهوا، به گفته وی،«امریکا به بهانه ناوبری آزاد، موازین اصلی بین‌المللی را نقض می‌کند و تهدیدی برای حاکمیت چین و ثبات در منطقه است.»
سخنگوی وزارت خارجه چین متذکر شد که چین قصد دارد به اقدامات لازم برای دفاع از حاکمیت ملی و امنیت کشور دست بزند.
روز یکشنبه چارلز برائون سخنگوی ناوگان اقیانوس آرام نیروی دریایی امریکا اطلاع داد که کشتی جنگی چین از فاصله «خطرناکی» از نزدیکی کشتی جنگی امریکا عبور کرد که مشغول عملیات تأمین ناوبری آزاد در نزدیکی جزایر مورد اختلاف در دریای چین جنوبی بود.
پکن در پاسخ اعلام داشت که کشتی جنگی امریکایی خودسرانه وارد حوضه آبی دریای چین جنوبی شده بود و کشتی جنگی چین فوراً دست به شناوری ضروری زد و به بررسی هویت کشتی پرداخت و از کشتی خواست فوراً آنجا را ترک کند.
چین و تعدادی از کشورهای منطقه، از جمله جاپان، ویتنام و فیلیپین بر سر مرزهای آبی و منطقه مسئولیت در دریای چین جنوبی و شرقی با هم اختلاف دارند.
همزمان امریکا معتقد است که چین در حال ساخت جزایر مصنوعی است و آنها را مبدل به تأسیسات نظامی می‌کند و به این ترتیب مناطق ارضی خود را افزایش می‌دهد.
در پکن این اتهامات رد می‌شود و معتقدند که فیلیپین و ویتنام آگاهانه از حمایت واشنگتن برای تشدید تشنج در منطقه استفاده می‌کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا