آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاستگزارش

هفتمين نشست بین‌المللی گفت‌وگوهای امنيتی هرات برگزار شد

جمعه شب با حضور بيش از یک صد شخصيت سياسی و اکادمیک كشور، منطقه و جهان، هفتمین نشست گفت‌وگوهای امنیتی هرات، در شهر هرات برگزار شد.


جمعه شب با حضور بيش از یک صد شخصيت سياسی و اکادمیک كشور، منطقه و جهان، هفتمین نشست گفت‌وگوهای امنیتی هرات، در شهر هرات برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری دید، محمد آصف رحيمی والی هرات، حضور نخبه‌گان علم و سیاست را به دیار خواجه عبدالله انصاری و فخر رازی گرامی داشت و از انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان به خاطر تدارک این همایش بین‌المللی قدردانی نمود.


والی هرات افزود، این کنفرانس در حالی برای هفتمین بار در شهر هرات برگزار می‌شود که شب گذشته تيم طوفان هريرود با برد شيرين خود در ليگ برتر فوتبال كشور، طوفانی از شادی را در مردم ايجاد نمود و همچنان پنج روز قبل صدها هزار تن از شهروندان با بصیرت و آگاه ولایت هرات همانند سایر هموطنان با حضور چشم گیر و حماسه ساز خود در انتخابات، فصل جدیدی در حیات سیاسی كشور رقم زدند.
حماسه حضور شهروندان هرات و صفوف طولانی زنان و مردان درين پروسه ملی با زبان قلم قابل توصيف نیست.
او، همچنان بیان کرد که همت بلند اين ملت سر افراز درخور تحسین و اراده قاطع شان در جهت حمايت از مردم سالاری و عدالت اجتماعی قابل قدر است.
آقای رحیمی گفت: ما منحیث عوامل تسهیل کننده پروسه ملی انتخابات، با حفظ بی‌طرفی و عدم مداخله، از همه ظرفیت و توان خود بخاطر برگزاری شفاف انتخابات بهره گرفتیم امیدواریم گزیدمان منصفانه‌ای صورت گرفته باشد.
موصوف، از تلاش‌های شبانه روزی نیروهای امنیتی، دفاعی و اطلاعاتی در جهت تامین امنیت و همکاری نیروهای حمایت قاطع نیز ابراز امتنان کرد.
والی هرات، تصريح كرد که ما بدین باور هستیم که منافع کشورهای منطقه و جهان در ختم جنگ و بحران افغانستان بیشتر تامين می‌شود، تنها گروهای تروریستی و تكفيری هستند که ازین بحران سود می‌برند.


ازینرو از همسايه‌های دور و نزديک و كشورهای ذيدخل می‌طلبیم مردم و دولت افغانستان را بخاطر استقرار صلح و ختم جنگ صادقانه ياری رسانند.
والی هرات به بحران بيجاشده‌گان نيز اشاره نمود و افزود، اگرچه روحیه تساهل و تسامح، فرهنگ مدارا و مهمان نوازی شهروندان هرات به ويژه در زمينه پذیرایی و حمايت از بیجاشده‌گان داخلی درخور تحسين و ستايش است ولی حضور آن‌ها درین شهر با مشکلاتی نیز همراه بوده است.
اميدوارم با درنظرداشت پيامدهای اجتماعی، اقتصادی و امنيتی بيجاشده‌گان، راه حل بنيادی، منطقی و قابل تطبيق جست‌وجو گردد.
رحیمی از موسسات بین‌المللی و منابع معتبر ملی تقاضا کرد تا کمک‌های بشر دوستانه مورد نیاز خانواده‌های آسیب پذیر را به مناطق اصلی شان انتقال و توزیع نمایند تا جلوی بیجا شدن بیشتر خانواده‌ها از یک ولایت به ولایت دیگر گرفته شود.
درين ميان داكتر سپنتا مشاور پيشين شورای امنيت ملی كشور نيز با بيان اين مطلب كه تقویت همزیستی در منطقه به استقرار صلح در افغانستان و ختم جنگ كمک می‌کند گفت: اميدوارم همه تفنگ‌ها را زمین بگذارند تا فرصتی برای سخن گفتن به وجود بياید و صلح در افغانستان حاكم شود.
در ادامه سخنران ويژه هفتمين كنفرانس بین‌المللی گفت‌وگوهای امنیتی هرات عصمت‌الله ایرگشوف فرستاده خاص رییس جمهور ازبیكستان در افغانستان بود كه روابط بين دو كشور را بسيار دوستانه خواند و گفت: ما می‌خواهیم اين روابط صميمانه تقويت شود، یگانه علاقه مندی و منافع ما استقرار صلح و ثبات در افغانستان است.
از سویی هم، داود مرادیان مسئول انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان، نیز پیرامون روند صلح، مذاکرات و گفت‌وگو با سران کشورهای ذیدخل صحبت کرد.
اين نشست برای دو روز در شهر هرات برگزار خواهد بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا