آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

همایش بزرگ شورای علمای شیعه در بلخ: مذهب جعفری باید رسمیت داده شود

شورای علمای شیعه ولایت بلخ در یک گردهمایی بزرگ خواستار به رسمیت شناختن مذهب شیعه در حکومت آینده افغانستان شده و تاکید کرد که حکومت‌ها با ظلم و استبداد بقا ندارد.


به گزارش خبرگزاری دید، شورای علمای شیعه ولایت بلخ در حمایت از مواضع اخیر شورای علمای شیعه افغانستان، امروز سه شنبه (۲۳ سنبله) همایش بزرگ مردمی را در پیوند به تحولات جاری کشور در مدرسه علمیه سلطانیه شهر مزار شریف برگزار کرد.


در این همایش تعداد کثیری از علما، بزرگان قومی، طلاب، دانشجویان و زنان حضور داشتند.
حجت الاسلام حسین علی بیانی رییس شورای علمای شیعه ولایت بلخ در این همایش گفت: تجمع و حضور مردم شریف ولایت بلخ در همایش مردمی شورای علمای شیعه، ستودنی و قابل قدر است و برگزاری این همایش در شرایط کنونی ضروری و نیاز جامعه بود.
حجت الاسلام بیانی با استناد به سخنان حضرت علی افزود که ریاست خوب و عاقلانه دوام خواهد داشت و در دل مردم جا دارد و بدانید که هر حکومتی دوران و جولانی دارد. امید که حکومت تحریک طالبان به نفع مردم باشد؛ چون که هر روز عقبگردی دارد.
وی ادامه داد: حق پایدار و کرسی‌نشین است من به نمایندگی از علمای شیعه ولایت بلخ عرض می‌کنم که شیعیان از همدلی و همبستگی حمایت می‌کنند و از تحریک طالبان می‌خواهم در حکومت همه شمول، اقوام و مذاهب را در نظر بگیرند؛ زیرا نادیده گرفتن و سلطه گری عاقبت خوب ندارد.
رییس شورای علمای شیعه ولایت بلخ می‌گوید حکومت ها با ظلم و استبداد بقا ندارند. شیعیان نصف جمعیت ولایت بلخ را تشکیل می‌دهند و باید در تشکیل حکومت مرکزی و محلی سهم داشته باشند و حق مردم نادیده گرفته نشود تا همه بتوانند خود را در آیینه حکومت ببینند. همچنن مذهب شیعه در کنار مذهب حنفی به رسمیت شناخته شده و به آن احترام گذاشته شود.
او گفت: شیعیان افغانستان دوشادوش برادران اهل سنت خود جهاد، مبارزه و خدمت کرده‌اند و باید در قدرت و ثروت ملی سهم داشته باشند. همه بدانند که کابینه تک قومی، حزبی و مذهبی مورد قبول ما نخواهد بود.
حجت الاسلام بیانی در بخش دوم سخنانش با اشاره به اقدامات خودسرانه طالبان بدون هماهنگی محاسن سفیدان و علما در شهر مزار شریف گفت: تلاشی و جستجوی خانه به خانه در شب از سوی تحریک طالبان در بلخ قابل قبول ما نیست. ما برای تامین عدالت، امنیت، نظم و دستگیری مجرمین همکار هستیم و طالبان باید از چنین اقداماتی پرهیز نمایند و با هماهنگی علما و بزرگان محل آن هم در روز اقدام به گرفتاری مجرمین کنند.
شایان ذکر است که اشتراک کنندگان این همایش بزرگ از گروه طالبان خواستند تا حقوق همه شهروندان را در نظر بگیرند و شیعیان افغانستان را در حکومت همه شمول سهم قابل ملاحظه بدهند.
همچنین در پایان این همایش، قطعنامه‌ای هشت ماده‌ای نیز در ادامه قطعنامه شورای علمای شیعه افغانستان از سوی حجت الاسلام سید سجاد عالمی معاون این شورا قرائت شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا