آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاستگزارش

همایش تجلیل از ۲۶ دلو؛ در جنگ‌ها پیروز می‌شویم ولی در حکومت داری شکست می‌خوریم

رسول شهزاد- کابل

خبرگزاری دید: شماری از صاحب نظران در کابل در سمیناری به عوامل و چرایی پیروزی‌های مردم افغانستان جنگ و شکست شان در حکومت داری پرداختند. این سمینار به مناسبت ۲۶ دلو سالروز خروج ارتش سرخ شوروی از افغانستان برگزار شده بود.


خبرگزاری دید: شماری از صاحب نظران در کابل در سمیناری به عوامل و چرایی پیروزی‌های مردم افغانستان جنگ و شکست شان در حکومت داری پرداختند. این سمینار به مناسبت ۲۶ دلو سالروز خروج ارتش سرخ شوروی از افغانستان برگزار شده بود.
شماری از استادان دانشگاه و صاحب نظران در سمیناری که با عنوان «برنده و بازنده انقلاب‌های اسلامی» در کابل برگزار شده بود، در پیوند به خروج ارتش سرخ و شکست امریکا در افغانستان صحبت کردند.
سید حسن شاه استاده دانشگاه در این سمینار گفت که ملت افغانستان سه دهه علیه ابر قدرت‌های جهان مبارزه کرده است و هموار در این مبارزات پیروز بوده است.
آقای حسن شاه افزود که پیروزی مردم افغانستان علیه ابر قدرت‌های جهان نقطه عطفی در تاریخ افغانستان است ولی به دلیل عدم آگاهی مردم از وضعیت باعث آن شد که پیروزی به شکست منجر شود.
وی همچنان افزود که مردم افغانستان که با پای برهنه به جنگ ابر قدرت‌ترین کشورهای جهان رفتند با اعتماد بر همدیگر و رهبران شان توانستند پیروز جنگ‌های تحمیلی باشند.
ارتش سرخ شوروی سابق در ۲۶ دلو سال ۱۳۶۷ از افغانستان خارج شد، این روز در تقویم کشور تعطیلی عمومی است و از آن تجلیل می‌شود.
حسن شاه می‌گوید که تامین عدالت اجتماعی رکن اساسی شکل گیری مقاومت علیه تجاوز است که مردم دوشادوش همدیگر برای حفظ ارزش‌های ملی مبارزه می‌کنند.
همچنان سید آقا حسین حسینی استاد دانشگاه گفت که حکومت فعلی باید مردم را بسیج کند و به میدان بیاورد تا همه ملت در ترقی و پیشرفت افغانستان سهم فعال داشته باشد.

آقای حسینی افزود که افغانستان در تمام جنگ‌ها که از سوی شوروی سابق و تازه‌ترین آن جنگ با امریکا بود پیروز میدان است. امریکا تاکنون در بهت و حیرت شکستش در افغانستان است.
با خروج ارتش سرخ شوروی سابق از افغانستان، دولت مورد حمایت مسکو به رهبری داکتر نجیب نتوانست دیری دوام بیاورد و در سال ۱۳۷۱ خورشیدی در برابر مجاهدین شکست خورد، اما مجاهدین نیز نتوانستند حکومت داری کنند و جنگ‌های داخلی آغاز شد. به دنبال جنگ‌های داخلی در کابل گروه طا-لبان ظهور کرد و توانست دولت مجاهدین را سرنگون کند، ولی امارت اسلامی طا-لبان نیز در پی حملات یازدهم سپتمبر القاعده بر امریکا از سوی واشنگتن نابود شده و کشور دو دهه در اشغال امریکا در آمد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا