آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرزنان

همزمان با هشتم مارچ، عفو بین‌الملل از اعمال محدودیت گسترده بر زنان در افغانستان هشدار داد!

خبرگزاری دید: عفو بین‌الملل به مناسبت هشتم مارچ روز جهانی هم‌بستگی زنان، بیانیه‌ای نشر کرده و در آن به وضعیت عمومی حقوق زنان در سراسر جهان پرداخته است. در این بیانیه عفو بین‌الملل تأکید کرده است که باید اقدام جسورانه برای جلوگیری از نقض حقوق زنان روی دست گرفته شود.

هشتم مارچ

در پیوند به افغانستان، عفو بین‌الملل تأکید می‌کند که از ۱۵ آگست سال ۲۰۲۱ به این سو محدودیت‌های گسترده و فاحشی بر حقوق زنان و دختران در سراسر افغانستان وضع و اعمال شده است.
این نهاد می‌گوید که به زنان گفته شده است که نمی‌توانند به محل کار خود بازگردند یا آزادانه و بدون همراه مرد سفر کنند و نیز دختران بالاتر از صنف ششم از رفتن به مکتب محروم شده‌اند.
عفو بین‌الملل افزوده است که سیستم هرچند ناقض که برای تقویت حفاظت از زنان در برابر خشونت مبتنی برجنسیت شکل گرفته بود، از بین رفته است. این سازمان هم‌چنان می‌گوید که کسانی از جمله قاضی‌ها، وکیلان، کارگران پناه‌گاه‌های امن و افرادی که برای فعال کردن چنین یک سیستم تلاش کرده بودند، نیز در معرض خطر حمله قرار دارند.
این نهاد بین‌المللی هم‌چنان می‌گوید که حکومت کنونی به رغم اعتراضات گسترده زنان در سراسر کشور تمایل دارد که جامعه‌ای شکل بگیرد که در آن زنان شهروندان درجه دوم باشند. محدودیت سفر، نرفتن دختران به مکتب، محرومیت از کار و اشتغال از مواردی است که عفو بین‌الملل به آن اشاره کرده است.
عفو بین‌الملل از کشورهای عضو جامعه جهانی خواسته است که حقوق زنان و دختران را در مرکز سیاست خارجی خود برای افغانستان قرار دهند و بر دست‌رسی برابر زنان و دختران به تحصیلات، اشتغال و خدمات ضروری بدون تبعیض تأکید کنند.
حکومت کنونی درباره بیانیه عفو بین‌الملل چیزی نگفته است. مقام‌ها پیش‌تر تأکید کرده بودند که به حقوق زنان در قالب «شریعت اسلامی» احترام قایل هستند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا