آخرین اخبارجهانسیاست

همه پرسی قانون اساسی در ازبیکستان و احتمال تمدید قدرت میر ضیایوف

خبرگزاری دید: گزارش‌ها از ازبیکستان حاکی است که شهروندان این کشور قرار است با اشتراک در همه‌پرسی، قانون اساسی را اصلاح و زمینه ماندن شوکت میرضیایف در قدرت را تمدید کنند.

اصلاحات قانون اساسی دوره ریاست جمهوری را در این کشور آسیای مرکزی از پنج به هفت سال افزایش می‌دهد که در تیوری می‌تواند به شوکت میرضیایف رییس جمهور اجازه دهد تا سال ٢٠٤٠ مسئولیت این کشور را بر عهده داشته باشد.

در صورتی که بیش از نیمی از ١٩.٧ میلیون رای‌دهنده ازبیکستان در آن شرکت کنند، همه پرسی امروز یکشنبه(١٠ ثور) معتبر اعلام می‌شود.

انتظار می رود نتایج اولیه رای‌گیری روز دوشنبه اعلام شود.

میرضیایف ٦٥ ساله در داخل و خارج از کشور به عنوان یک اصلاح‌طلب لیبرال به دلیل کنار گذاشتن سیاست‌های رهبر قبلی و رویکرد دولتی پولیسی مورد ستایش قرار گرفته است.

در حالی که بعید است شرکای غربی تاشکند تلاش برای گسترش اختیارات ریاست جمهوری را تایید کنند، اما با توجه به این‌که غرب در تلاش برای منزوی کردن روسیه و حمایت از همه کشورهای شوروی سابق است، خطر نخواهد کرد.

اگرچه نسخه فعلی و پیشنهادی جدید قانون اساسی، دوره‌های متوالی ریاست جمهوری را به دو دوره محدود می‌کند، اما مقامات ازبیکستان گفته اند که در صورت تصویب اصلاحات قانون اساسی، تعداد دوره‌های میرضیایف به صفر خواهد رسید.

گفتنی است که جمعیت ازبیکستان ٣٥ میلیون نفر برآورد شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا