آخرین اخبارجهانخبر های مهمسیاست

هند: اتفاقات غم‌انگیزی در افغانستان رخ می‌دهد، در تغییر آن تصمیم مردم تعیین‌کننده است

خبرگزاری دید: وزیر خارجه هند گفته است که اتفاقات غم‌انگیزی در افغانستان رخ می‌دهد، اما این مردم هستند که تعیین می‌کنند چه اتفاقی بیفتد، دهلی‌نو فقط می‌تواند در شرایط سخت به آن‌ها کمک کند.


به نقل از ان‌دی‌تی‌وی، اس. جی‌شنکر وزیر خارجه هند روز گذشته در یک رویدادی تحت عنوان «مودی@۲۰ نقش هند در امور جهان» با اشاره به موضع کشورش در رابطه به افغانستان گفته است این کشور فقط می‌تواند در روزهای سخت به مردم این کشور کمک کند، اما تعیین این‌که چه چیزی اتفاق بیفتد، به دست مردم است.
وزیر خارجه هند بار دیگر بر روند آشتی ملی فراگیر «به رهبری افغان‌ها، تحت مالکیت افغان‌ها و تحت کنترول افغان‌ها» برای ایجاد صلح و ثبات در افغانستان تأکید کرد.
وی گفته است: اتفاقات غم‌انگیز در افغانستان در حال رخ دادن است… هند نمی‌تواند تعیین کند که در افغانستان چه اتفاقی افتد، افغان‌ها باید تعیین کنند که چه اتفاقی می‌افتد. چیزی که هند می‌تواند انجام دهد، کمک به مردم افغانستان در شرایط سخت است.
از زمانی که طا-لبان کنترول افغانستان را به دست گرفتند، این کشور با کاهش شدید حقوق بشر، حقوق زنان و آزادی مذهبی مواجه است.
جی‌شنکر در ادامه بیان داشته است: ما امروز باید با همسایگان خود کار کنیم… همسایگان ما با ما راحت هستند… اما ما باید این را نیز درک کنیم که همسایگان به دنبال این هستند که در کجا می‌توانند مزیت کسب کنند.
هند از تمام طیف‌های سیاسی در افغانستان خواست برای برآوردن آرزوهای همه مردم این کشور، از جامعه اقلیت‌ها برای آینده‌ای مرفه و امن با یکدیگر همکاری کنند.
وی افزوده است که افغانستان روزهای پرفراز و نشیب را می‌گذراند و هند در کنار مردم افغانستان ایستاده است.
گفتنی است که پس از روی کار آمدن طا-لبان در افغانستان تمام اتباع سیک و اهل هنود این کشور را ترک کردند. اقداماتی عقب‌گرد دیگری مانند محروم شدن دختران از حق آموزش بالاتر از صنف ششم نیز رخ داده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا