آخرین اخبارجهانسیاست

هند: توانایی و ظرفیت افغانستان برای مبارزه با تروریزم باید تقویت شود

خبرگزاری دید: مشاور امنیت ملی هند در چهارمین نشست امنیتی در تاجیکستان از کشورهای منطقه خواست ظرفیت افغانستان را برای مقابله و مبارزه با تروریزم بلند ببرد.

هند: توانایی و ظرفیت افغانستان برای مبارزه با تروریزم باید تقویت شود


اجیت دوول مشاور امنیت ملی هند در چهارمین نشست گفت‌وگوهای امنیتی کشورهای منطقه در رابطه به اوضاع امنیتی افغانستان که روز گذشته در دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شد، گفت که دهلی‌نو روابط تاریخی و متمدنانه با افغانستان داشته و همواره در کنار مردم این کشور ایستاده است؛ چیزی که به گفته وی رویکرد هند را نسبت به افغانستان هدایت می‌کند.


دوول از سایر کشورهای شرکت‌کننده – تاجیکستان، روسیه، چین، ازبیکستان، قزاقستان، ایران و قرقیزستان – خواست تا با یکدیگر همکاری کرده و توانایی افغانستان را برای «مقابله با تروریزم و گروه‌های تروریستی که تهدیدی برای صلح و امنیت منطقه هستند» افزایش دهند.
وی بر موضع هند مبنی بر اینکه افغانستان به یک دولت فراگیر نیاز دارد پافشاری کرده این‌که از تمام اقشار جامعه افغانستان، از جمله زنان و اقلیت‌ها باید نمایندگی شود، طوری که انرژی‌های جمعی جمعیت افغانستان برای مشارکت در ملت‌سازی انگیزه داشته باشند.

دوول گفت در شرایطی که طا-لبان با خشم بین‌المللی به دلیل محدودیت‌های اعمال‌شده بر زنان و دختران مواجه است، اما زنان و جوانان برای آینده هر جامعه‌ای حیاتی هستند و آموزش دختران و اشتغال زنان و جوانان «زمینه بهره‌وری و رشد را افزایش می‌دهد.»
به گفته وی، این امر تأثیر اجتماعی مثبتی از جمله دلسرد کردن ایدئولوژی‌های رادیکال در بین جوانان خواهد داشت.
مشاور امنیت ملی هند همچنین بیان داشت که هند تا کنون ۱۷ هزار متریک تن گندم از ۵۰ هزار تن وعده داده شده را از طریق پاکستان به همراه ۵۰۰ هزار دوز کوواکسین، ۱۳ تن داروی ضروری و کالاهای زمستانی و ۶۰ میلیون دوز واکسین فلج اطفال را به افغانستان ارسال کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا