آخرین اخبارجهانسیاست

هند: جهان در حال تغییر است، پس از این نمی‌تواند اروپا محور باشد 

خبرگزاری دید: وزیر خارجه هند در توضیح موضع این کشور در رابطه به جنگ اوکراین، تقابل غرب و چین و بحران‌های بزرگ اخیر در منطقه و جهان می‌گوید که کشورش ارزش‌ها و منافع خود را دارد و بر اساس آن تصمیم خواهد گرفت.

اس. جی‌شنکر وزیر امور خارجه هند به تازگی در حاشیه کنفرانس امنیتی براتسلاوا در مصاحبه‌ای با روزنامه پرنت به پرسش‌های تعیین‌کننده‌ در رابطه به موضع هند پیرامون «تقابل غرب و چین»، «جنگ اوکراین» و بحران‌های بزرگ جهان پاسخ‌ می‌دهد که به طور خلاصه در زیر به آن پرداخته شده‌ است.

وی در پاسخ به این سئوال که خرید نفت از روسیه جنگ در اوکراین را تمویل می‌کند، گفته است: چطور خرید نفت توسط ما تامین جنگ است و خرید گاز توسط اروپا اینطور نیست!

وزیر خارجه هند در مورد موضع کشورش در باره تقابل غرب و چین گفته است:‌ من روی زمین خود ایستاده‌ام. … هند نیز یک پنجم جهان است و بر اساس ارزش‌ها و منافع خود تصمیم می‌گیرد.

به گفته وی، تحولات بزرگ اخیر در منطقه و جهان جوامع کم‌درآمد را ضربه می‌زند و آن‌ها تحمل این فشار را ندارند.

جی‌شنکر: فکر می‌کنم مهم است که مردم منطقه متوجه شوند که [تحولات بزرگ اخیر] بحران‌های سوخت، مواد غذایی و کود را به وجود می‌آورد، تورم را در جوامع کم‌درآمد بالا می‌برد … جوامعی که توان ضربه این فشار را ندارد.

وی در باره نگرانی‌های اروپا در باره بحران سوخت افزوده است که اگر غرب، اروپا و امریکا این قدر نگران هستند پس چرا به نفت ایران و ونزوئلا اجازه وارد شدن به بازارها را نمی‌دهند.

به گفته وی، اروپا همه مسیرها را بسته و اکنون می‌گویند که بچه‌ها بروید و برای خود نفت خریداری کنید.

وزیر خارجه هند در باره نظم نوین جهان نیز بیان داشته است: جهان در حال تغییر است. بازیکنان جدیدی در راه هستند. همین طور ظرفیت‌های جدید. اما آجندای جدیدی هم باید بیاید. جهان دیگر نمی‌تواند مثل گذشته اروپا محور باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا