آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

صلح و اعتدال:

هنوز برخورد حکومت در روند صلح یک جانبه است

تیم انتخاباتی صلح و اعتدال با نشر بیانیه‌ای در مورد انتشار فهرست اعضای شورای ملی مصالحه و اعضای تیم مذاکره کننده، واکنش نشان داده و آن را حرکت یک جانبه حکومت در روند صلح دانسته است. هرچند این تیم انتخاباتی نفس اعلان فهرست تیم مذاکره کننده را کار نیک دانسته است.

تیم انتخاباتی صلح و اعتدال با نشر بیانیه‌ای در مورد انتشار فهرست اعضای شورای ملی مصالحه و اعضای تیم مذاکره کننده، واکنش نشان داده و آن را حرکت یک جانبه حکومت در روند صلح دانسته است. هرچند این تیم انتخاباتی نفس اعلان فهرست تیم مذاکره کننده را کار نیک دانسته است.
به گزارش خبرگزاری دید، تیم انتخاباتی صلح و اعتدال با نشر بیانیه‌ای از آمادگی حکومت برای ورود به روند صلح استقبال کرده، ولی هنوز هم تاکید دارد که حکومت نسبت به این روند یک جانبه گرایی دارد.
متن بیانیه:
بیانیه تیم صلح و اعتدال درباره لیست‌های منتشر شده از سوی حکومت برای مذاکرات صلح
آمادگی حکومت برای ورود به پروسه صلح، در حد انتشار لیستِ شورای مصالحه ملی و جدول مذاکره‌کنندگان برای اشتراک در گفت‌وگوهای صلح قطر را مثبت ارزیابی می‌کنیم.
اما خاطرنشان می‌سازیم که هنوز هم برخورد یک جانبه حکومت در گزینش اعضای شورای مصالحه ملی و مذاکره کنندگان و عدم حضور چهره‌های شاخص، تاثیرگذار، احزاب و جریان‌های ملی کشور در این شورا، نشان‌دهنده بی‌باوری حکومت به پروسه ملی و افغانستان شمول می‌باشد.
این برخوردهای یک جانبه نمایانگر آن است که حکومت انگیزه‌ کافی برای تصمیمِ ملی و وحدت مردم افغانستان ندارد و هنوز به دنبال انتقام‌گیری‌های شخصی و تنگ نظری سیاسی است که باعث بدگمانی و بی‌اعتمادی بیشتر در فضای سیاسی افغانستان گردیده است.
بیرون گذاردن چهره‌های ملی، جهادی از احزاب و جریان‌های عمده سیاسی، نمایندگان واقعی جامعه مدنی و رعایت نشدن ترکیب ملیتی-جنسیتی در لیست‌های منتشر شده، نشان دهنده همسو نبودن حکومت با پروسه صلح بوده و باعث بی‌اعتمادی جانب مقابل به ختم جنگ و صلح فراگیر و دائمی می‌گردد، که این می‌تواند موفقیت پروسه صلح را آسیب جدی برساند.
همچنین زنان افغانستان که نیمی از پیکره جامعه را تشکیل می‌دهند، در این لیست‌ها حضور حداقلی هم ندارند.
از سوی دیگر، افراد موجود در هر دو لیست، اکثریت مطلقشان وابسته به حکومت و تیم انتخاباتی‌شان می‌باشند که این مسئله باعث مذاکره نکردن جانب مقابل(طالبان) می‌گردد.
حکومت تلاش دارد که شخصیت‌های متنفذ و تاثیرگذار کشور را از دایره تصمیم گیری دور نگه دارد، تا کنترول پروسه صلح را به طور انحصاری در دست داشته باشد. این اقدامات در ادامه‌ سیاست انحصارگرایی حکومت، برای برانگیختن مخالفت جریان‌های سیاسی کشور است، تا روند صلح در این مقطع حساس به بن‌بست و اختلاف نظر کشانده شود.
تیم انتخاباتی صلح و اعتدال در اخیر تصریح می‌نماید که چنانچه حکومت به این رفتارهای یک جانبه و انحصارگرانه خود ادامه دهد، تیم ما با مشوره و رایزنی با متحدین قدرتمند سیاسی، احزاب و جریان‌های تصمیم‌گیرنده کشور و اقشار مختلف مردم نسبت به کارشکنی‌ها و انحصارگری‌های حکومت، تصمیم جدی خواهد گرفت.
بار دیگر تاکید می‌کنیم که ختم جنگ و تحقق صلح را بعنوان وجیبه ملی، اخلاقی و دینی با تمام توان ادامه می‌دهیم و هیچگونه ایجاد موانع را از هیچ آدرسی تحمل نخواهیم کرد تا بتوانیم به رنج طاقت فرسا و دیرین مردم رنجدیده‌مان نقطه پایان بگذاریم.
دفتر مطبوعاتی تیم صلح و اعتدال
کابل
۱۹ حمل ۱۳۹۸

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا