آخرین اخباراجتماعافغانستان

هیئتی از علمای نجف برای بازدید از حوزه‌های علمیه به کابل آمد

خبرگزاری دید: هیئتی از جانب علمای شهر نجف برای دیدار و بررسی حوزه‌های علمیه و علما در افغانستان به کابل آمده است.

این هیئت امروز شنبه ( ۱۳ جوزا)  نشست علمی و فرهنگی را با علما و مبلغین مدارس علیمه در کابل برگزار کرد.

شیخ عمار الهلال رییس هیئت اعزامی علمای نجف به افغانستان در نشست علمی و فرهنگی گفت: تلاش‌های علمای افغانستان برای گسترش اسلام و معارف اسلامی در طول تاریخ قابل قدر و ستودنی است.

آقای الهلال گفت که در شرایط کنونی زمینه رشد و گسترش علوم اسلامی در افغانستان فراهم شده است و علما می‌توانند برای ترویج و گسترش علوم دینی و اسلامی تلاش کنند.

رییس هیئت اعزامی از نجف ضمن قدر دانی از زحمات و تلاش‌های علما و مبلغین افغانستان گفت که همکاری‌ها و مساعدت‌ها به علما و حوزات علمیه ادامه خواهد داشت.

از سویی هم، سید حسن حسینی عضو هئیت اعزامی به کابل گفت که افغانستان در حوزه دینی مدارس علمیه در سطح بالا دارد.

آقای حسینی افزود که علما همواره روشنگر بوده و برای گسترش معارف اسلامی فعالیت کرده‌اند.

سید حسین عالمی بلخی رییس دارلانشای شورای علما شیعه افغانستان گفت: مردم تشیع در افغانستان فراز و فرودهای زیادی را پشت سر گذاشته از اسارت، فروخته شدن در بازارهای شهر کابل تا دیگر موارد. ولی هرگز از مقاومت دست نکشیده و علما برای بهبود آن وضعیت همواره در میدان حضور داشتند و مبارزه کردند.

آقای بلخی افزود که تلاش های متدوام علما باعث شد که فقه جعفری وارد قانون اساسی شود که طرح آن از سوی علما تهیه و نوشته شده بود.

به گفته عالمی بلخی، در شهر کابل ۸۵ تا حوزه علمیه وجود دارد که از مجموع آن ۴۳ حوزه علیمه مخصوص طلبه‌های مرد می‌باشد. و ۴۲ مدرسه مربوط زنان است.

وی همچنان گفت که در شرایط کنونی مراجعه زنان به مدارس دینی افزایش یافته است.

در همین حال، علوی نژاد استاد حوزه علمیه گفت که در شرایط کنونی که فرهنگ مسلط جهان فرهنگ اومانیستی است که انسان را به جای خدا می‌گذارد. در بسیاری از کشورها فضلیت‌های دینی وجود ندارد آزادي‌های فردی همه چیز است و هیچ جای برای دین و جایگاه دین وجود ندارد.

آقای علوی نژاد افزود که علما باید عالم به زمانه باشند، باید جنبه‌های علوم خاص را بدانند و آنچه اقتضای فرهنگ دینی است باید جدی گرفته شود. علم باید در حوزات ارزش محور باشد شاگرد محور باشد و نگاه ما به هجوم بر جهل باشد.

وی همچنان گفت که طلبه ها نباید به‌خاطر شهریه و مسایل دینی درس بخوانند، بلکه باید بدانند که مدارس دینی بر رشد فکری شان کار می‌کند و ترویج مکتب دین یکی از نیازهای امروزی جوامع است.

گفتنی است که هیئت اعزامی از نجف‌اشرف به کابل، با ده‌ها تن از عملما، مبلغین، اساتید و بزرگان دیدار و گفت‌وگو کرده و بر حفظ ارزش‌های اسلامی تاکید کردند. این هیئت قرار است به برخی از ولایات دیگر افغانستان نیز سفر کرده و از حوزات علمیه آن ولایت‌ها دیدن کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا