آخرین اخبارافغانستانروند صلحسیاست

عبدالله:

هیئت طالبان مصروف سفرها و بحث‌های حاشیه‌ای شده/ این گروه علاقه‌ای به مذاکره ندارد

شورای عالی مصالحه ملی می‌گوید در حالی که هیئت دولت با صلاحیت کامل در دوحه حضور دارد؛ اما هیئت طالبان به جای بحث و مذاکره روی قضایای اصلی، مصروف سفرها و بحث‌های حاشیه‌ای شده است.
به گزارش خبرگزاری دید، شورای عالی مصالحه ملی با نشر اعلامیه‌ای در واکنش به تأخیر دور دوم مذاکرات صلح، گفته است که هیئت طالبان با بهانه‌تراشی‌های ناموجه و دلایل و انگیزه‌های نامعقول باعث تأخیر در آغاز مذاکرات گردیده است.

اعلامیه تصریح کرده است که هیئت مذاکره‌کننده دولت با صلاحیت کامل در دوحه حضور دارد و می‌تواند در تمام قضایا و محورهای میان دو طرف بعد از نهایی شدن آجندا، با اختیار و صلاحیت کامل وارد مذاکره شود.
از سویی هم، شورای عالی مصالحه ملی گفته است که هیئت طالبان به جای بحث و مذاکره روی قضایای اصلی(پایان جنگ، خشونت و مسلمان‌کشی) مصروف سفرها و بحث‌های حاشیه‌ای شده است و نیروهای این گروه همچنان به جنگ و خشونت علیه مردم افغانستان ادامه می‌دهد.
این شورا در واکنش به سفرهای منطقه‌ای هیئت طالبان خاطرنشان کرده است که قضیه افغانستان در قدم نخست مربوط افغان‌ها می‌باشد و ما باید برای پایان دادن به جنگ و برادرکشی با یک‌دیگر بنشینیم و به اساس رهنمودهای دین اسلام، عرف و قوانین بین‌المللی و با در نظرداشت منافع علیای کشور، مشکل خود را حل کنیم.
شورای عالی مصالحه ملی همچنین تصریح کرده است: اگر عده‌ای به این باور باشند که از راه‌های غیر از مذاکره و گفت‌وگو می‌توانند به این مشکل پایان بخشند، مانند همیش و با استناد به شواهد تاریخی راه اشتباهی را در پیش‌ گرفته‌اند.
قابل یادکرد است که هیئت مذاکره‌کننده طالبان میز مذاکره را در دوحه ترک کرده و شماری از آنان به کشورهای منطقه از جمله ایران، روسیه و ترکمنستان سفر کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا