آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

هیئت مذاکره کننده با طالبان باید ملی و فراگیر باشد

با چنین وضعیتی لازم است که هیئت مذاکره کننده با طالبان نباید به سفارش ارگ شکل بگیرد. به باور نویسنده، طرف جدی طالبان در مصالحه نیروهای مجاهدین و فرماندهان ضد طالب است.


قرار است هیئتی از آدرس افغانستان شکل بگیرد و با گروه طالبان داخل مذاکره شود. سخنگویان ریاست جمهوری می‌گویند، این هیئت در آستانه شکل‌گیری است. احزاب سیاسی و جامعه مدنی تاکید شان این است که هیئتی شکل بگیرد که ملی و فراگیر باشد.
منابع سیاسی تبصره می‌کنند که حکومت وحدت ملی تلاش دارد در روند مصالحه با طالبان در متن باشد و به دیگر آدرس‌ها زیاد اهمیت ندهد. حکومت کنونی برابر طالبان مشروعیت حقوقی و سیاسی ندارد. روی همین علت بارها به پیشنهادات حکومت کنونی مبنی بر انجام گفت‌وگو پاسخ رد داده‌اند.
با چنین وضعیتی لازم است که هیئت مذاکره کننده با طالبان نباید به سفارش ارگ شکل بگیرد. به باور نویسنده، طرف جدی طالبان در مصالحه نیروهای مجاهدین و فرماندهان ضد طالب است. احزاب و نیروهای سیاسی می‌توانند طرف مذاکره کننده با طالبان باشد‌.
آدرسی باید با مخالفان مسلح دولت در مورد جنگ جاری رای‌زنی نماید که از جانب این گروه جدی پنداشته شود. حکومت تلاش دارد در گفتمان مذاکره و صلح با طالبان به حاشیه نرود. صلح یک بحث ملی است و ریاست جمهوری نمی‌تواند در این حوزه هم تکروی کند.
زلمی خلیلزاد در دور دوم ماموریت خود بیشتر روی فرماندهان جهادی متمرکز است تا رهبران حکومت وحدت ملی. چنانچه حکومت در دیگر حوزه‌ها هم دستاورد ندارد، اگر مدیریت گفت‌وگو با طالبان در اختیار حکومت باشد، بدون شک به نتایج آن نمی‌توانیم زیاد خوش‌بین باشیم.
در همین راستا، پس از اعلام ترکیب هیئت صلح از سوی حکومت، جمعه گذشته برخی احزاب و چهره‌های تاثیرگذار گرد هم آمده و با این ترکیب مخالفت کردند.
هیئتی در راستای مذاکره با مخالفان مسلح دولت باید شکل بگیرد که بتواند از افغانستان نمایندگی کند.
اختر سهیل_ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا