آخرین اخبارافغانستانروند صلحسیاستصلح

عضو هیئت جمهوری:

هیئت گروه طالبان قطر را به‌حیث تسهیل‌کننده‌ مذاکرات پذیرفته‌ است

خبرها حاکی از توافق هیئت گروه طالبان با جانب افغانی مبنی بر پذیرفتن نقش تسهیل کننده قطر در مذاکرات میان‌افغانی از جانب هیئت طالبان است.

به گزارش خبرگزاری دید، یک عضو هیئت مذاکره‌کننده که نخواست نامش در خبر ذکر شود، گفت: دولت قطر میان هیئت‌های مذاکره‌کننده پیام رد و بدل می‌کند.
وی افزود که قطری‌ها تاکنون چندین جلسه‌ جداگانه با هیئت‌های مذاکره‌کننده‌ جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان داشته‌اند و این روند ادامه دارد. او تأکید کرد که هنوز هیچ پیشرفتی حاصل نشده است.
از توافق روی نقش تسهیل‌کننده‌ دولت قطر در مذاکرات دولت وطالبان درحالی سخن گفته می‌شود که دو طرف در نخستین روزهای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی در مورد عدم دخالت طرف سوم در این روند توافق کرده بودند.
طالبان بر پیشبرد مذاکرات برمبنای توافق‌نامه‌ امریکا و طالبان و حل اختلافات احتمالی مطابق فقه حنفی تأکید دارند، اما دولت افغانستان می‌گوید که در کنار توافق‌نامه‌ امریکا و طالبان، اعلامیه‌ مشترک کابل – واشنگتن نیز باید مبنای مذاکرات باشد.
دولت افغانستان همچنان می‌گوید که اختلافات احتمالی در جریان مذاکرات باید براساس شریعت اسلامی حل شود.
رییس‌ جمهور اشرف غنی در تازه‌ترین اظهارات خود گفته است که گروه طالبان در مذاکرات صلح، توافق‌نامه با امریکا را نسبت به شریعت اسلامی و قرآن ترجیح داده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا