آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

غنی در افتتاح مجلس هفدهم:

هیچ مذاکره صلح بدون رای پارلمان صورت نمی‌گیرد

نخستین نشست دور هفدهم تقنینی شورای ملی کشور، امروز(جمعه) با حضور رییس جمهور، مقام‌های حکومتی و رهبران سیاسی افتتاح شد. رییس جمهور غنی در افتتاح این دور گفت که هیچ مذاکره صلح بدون کارت سبز پارلمان صورت نمی‌گیرد.
به گزارش خبرگزاری دید، محمد اشرف غنی رییس جمهور در این مراسم گفت که مجلس نمایندگان باید شش ماه پیش افتتاح می‌شد، اما به دلیل بی‌کفایتی مسئولان پیشین کمیسیون انتخابات این کار صورت نگرفت.
آقای غنی خطاب به نمایندگان گفت: من به جایگاه بزرگ و قانونمند شورای ملی به عنوان یکی از ارکان قوای سه گانه دولت باور داشته و به آن احترام نهادینه قایل هستم. اشتراک شما در انتخابات و حضور شما درین خانه نشان می دهد که افغان‌ها مردم سالاری را از آن خود می‌دانند و راه دیگری برای نمایندگی از ملت به جز از انتخابات وجود ندارد.
وی با بیان این که «من نقش سه گانه ولسی جرگه یعنی قانونگذاری، نمایندگی از مردم و نظارت از حکومت را درک می‌کنم.»، افزود: آرزوی من این است که دوره هفدهم فصل جدید و با محتوا از نزدیکی سه رکن اساسی دولت باشد تا ما بتوانیم درایت و صلابت کشور خویش را به منطقه، جهان و مردم خود بهتر و بیشتر به نمایش بگذاریم.
او تاکید کرد که نباید نا ملایمت‌های دوره‌های گذشته تکرار گردد. بیایید نام این دوره تقنینی را دورۀ استحکام وحدت ملی از طریق قوای ثلاثه بگذاریم. تنها تداوم نظام و پاسداری از قانون اساسی است که می تواند ملت را مانند امروز زیر یک سقف جمع نماید.
وی خطاب به نمایندگان گفت: شما با داشتن دسترسی به تمام اسناد دولتی می‌توانید اولویت‌های ملی و محلی را تفکیک نموده و با همدلی با قوه اجرایی نظارت بر اجراآت حکومت را از شکل مغرضانه آن دور ساخته و به یک پروسه ملی و هدفمند تبدیل نمایید.
صلح و نقش شورای ملی
رییس جمهور در مورد پروسه صلح گفت که به اساس طرح ما هیچ معامله و مذاکره‌ای که کارت سبز پارلمان را با خود نداشته باشد، صورت نخواهد گرفت.
وی خطاب به نمایندگان گفت: شما بخش اساسی تیم صلح افغانستان خواهید بود و از آن مطمئن باشید. مالکیت بر پروسه صلح یعنی این که نمایندهای ملت در ابهام قرار نداشته باشند. به صورت کلی و اجمالی به شما اطمینان می‌دهم که رمز صلح در وحدت ماست. رمز صلح در توانایی و بازوهای قوای دفاعی و امنیتی ما است. رمز صلح درین است که پارلمان هر قدم از پروسه را با کارت سبز استقبال نماید، رمز صلح در حضور زنان ماست.
دور هفدهم تقنینی شورای ملی در حالی افتتاح شد که کمیسیون مستقل انتخابات نتایج انتخابات پارلمانی کابل را هنوز نهایی و اعلان نکرده است. با این وجود، پارلمان افغانستان بدون حضور نمایندگان کابل و غزنی امروز(جمعه) افتتاح شد.
گروه حل بحران افغانستان افتتاح پارلمان در غیاب نمایندگان غزنی و کابل را جفا در حق مردمان این دو ولایت دانسته و آن را اقدام سیاسی و غیرقانونی می‌داند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا