آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

واشنگتن اگزمینر: دولت ترامپ توان صلح با طالبان را ندارد

وقتی از مقام‌های دولت ترامپ سوال می‌شود که آیا خارج شدن کامل از افغانستان مستلزم برقراری صلح میان گروه‌های افغانی است، چیزی که در طی ۴۰ سال گذشته اتفاق نیفتاده، مقامات امریکا چیز زیادی نمی‌گویند

«واشنگتن اگزمینر» رسانه امریکایی، با ابراز بدبینی درباره توان دولت ترامپ برای صلح با طالبان نوشت رویکرد کاخ سفید به گونه‌ای است که درگیری سربازان امریکایی در جنگ افغانستان ادامه خواهد یافت.
«دانیل دپتریس» در تحلیلی که روز سه‌شنبه منتشر شد، نوشت مردم امریکا از درگیری کشورشان در جنگ بی‌پایان افغانستان خسته شده‌اند و سربازان امریکایی می‌خواهند به وطن خود و پیش خانواده‌های شان بازگردند.
وی با اشاره به ابراز خوش‌بینی مقام‌های دولت امریکا درباره توافق صلح با طالبان افزود: پس از گذشت نزدیک به یک سال و نیم از تلاش‌های دیپلماتیک، به نظر می‌رسد ایالات متحده به توافقی با طالبان برای خاتمه بخشیدن به درگیری‌ها در افغانستان رسیده باشد، اما آنگونه که برخی رسانه‌ها اعلام کرده‌اند، این «توافق صلح» نیست، بلکه تمهیداتی برای کاهش خشونت است که جنگجویان طالبان را ملزم می‌کند سلاح، خمپاره‌ها و کمربندهای انتحاری خود را به مدت یک هفته زمین بگذارند.
این تحلیلگر مسایل بین‌المللی تاکید کرد: کار سخت اساسی در واقع برقراری صلحی است که قرار است پس از اجرای یک هفته آتش‌بس به دست آید. حتی پس از آن نیز صلح در افغانستان به سختی محقق خواهد شد.
دپتریس اضافه کرد: طبق توافق، آتش بس شامل نیروهای امریکایی و دولتی افغانستان در سراسر کشور خواهد شد. با فرض این که هیچ مشکل در زمان یک هفته اجرای آتش بس رخ ندهد، واشنگتن و طالبان در تاریخ ۲۹ فبروری مراسم امضای توافق را برگزار خواهند کرد.
وی ادامه داد: ۱۰ روز پس از آن مذاکرات بین طالبان، دولت افغانستان و سایر طرف‌های درگیر برگزار خواهد شد. به دنبال آن، دولت ترامپ کاهش تدریجی نیروهای امریکایی را در افغانستان آغاز خواهد کرد، اما وقتی از مقام‌های دولت ترامپ سوال می‌شود که آیا خارج شدن کامل از افغانستان مستلزم برقراری صلح میان گروه‌های افغانی است، چیزی که در طی ۴۰ سال گذشته اتفاق نیفتاده، مقامات امریکا چیز زیادی نمی‌گویند.
دپتریس توضیح داد: بر اساس توافق کنونی، هزاران سرباز امریکایی تا زمان پیشرفت مذاکرات صلح میان گروه‌های افغان در آن کشور خواهند ماند. اگر افغان‌ها به یک توافق سیاسی برسند، احتمالاً آن نیروها به تدریج خارج شوند اما با گره زدن خروج امریکا به موفقیت گفت‌وگوهای میان‌افغانی، دولت ترامپ شرایطی را ایجاد می‌کند که در عمل نیروهای امریکایی تا سال‌ها در آن کشور ماندگار شوند.
وی افزود: تعداد بسیار کمی از رای دهندگان در امریکا هستند که فکر می‌کنند این وظیفه ابدی ارتش ایالات متحده است که جلو جنگ میان طالبان و نیروهای امنیتی افغانستان را بگیرد.
امریکا و طالبان از پایان مذاکرات صلح در دوحه قطر خبرداده و اعلام کردند: تا پایان ماه فبروری توافق نهایی بین دو طرف امضا خواهد شد و طالبان پذیرفته‌اند که یک هفته خشونت‌ها را کاهش و اراده خود را برای گفت‌وگوی میان‌افغانی نشان دهند.
امریکا و هم پیمانان غربی آن‌ها در سال ۲۰۰۱ به بهانه مجازات رهبران القاعده و حامیان آن‌ها به افغانستان حمله کردند اما برخلاف استفاده از هواپیماهای «بی ۵۲» و ۱۲۰ هزار نظامی امریکایی موفق به شکست طالبان نشدند و در نهایت واشنگتن مجبور به گفت وگو با گروهی شد که زمانی آن‌ها را حامی تروریزم معرفی می‌کرد.
اکنون بیش از ۱۳ هزار نظامی امریکا و هزاران سرباز کشورهای عضو ناتو در افغانستان حضور دارند و قرار است که پس از امضای توافقنامه صلح، براساس گفته وزیر دفاع آمریکا شمار آن ها به ۸ هزار و ۶۰۰ نفر کاهش یابد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا