اسلایدشوافغانستانجهانسیاست

واشنگتن پست: ترامپ در حال بررسی تعهدات امریکا به افغانستان است

جاش روگین، کارشناس امور سیاسی گفته است که قبولاندن تعهدات امریکا به افغانستان، در قدم نخست به دونالد ترامپ و در قدم بعدی به افکار عمومی شهروندان امریکایی کار آسانی نیست.
به گزارش رسانه‌ها، جاش روگین، کارشناس امور سیاسی در یادداشتی به واشنگتن‌پست نوشت که دولت دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا در حال بررسی درخواست چند جنرال بلندپایه ارتش این کشور برای ارسال نیروهای بیشتر به افغانستان است.
در این گزارش آمده است‌ که با گذشت ۱۵ سال جنگ، اکنون این نبردها به نقطه حساسی رسیده است. نیروهای امنیتی افغانستان تضعبف شده‌اند و دولت این کشور برای مبارزه با طالبان که به کمک روسیه و پاکستان مناطقی را تصرف کرده، از امریکا و ناتو درخواست کمک کرده است.
جنرال جان نیلکسون، فرمانده نیروهای امریکایی در افغانستان، خواهان استقرار نیروهای بیشتری به این کشور شده است و نیز گفته که ماموریت امریکا در افغانستان بازبینی شود.
جاش روگین نوشت: با آماده‌شدن جیمز ماتیس، وزیر دفاع امریکا برای ارایه طرح رسمی به کاخ سفید، بحث‌ها در باره اینکه آیا واشنگتن دوباره در افغانستان هزینه می‌کند یا خیر، آغاز شده است؛ اما در حال حاضر گزینه‌ای بهتر از این وجود ندارد.
در همین حال، حمدالله محب، سفیر افغانستان در امریکا گفت که هرچند طالبان توانایی برنامه‌‌ریزی حمله مستقیم به خاک امریکا را ندارد؛ اما زمینه فعالیت گروه‌های مختلف تروریستی را در خاک افغانستان فراهم کرده می‌تواند.
وی افزود که اگر ما اجازه پیروزی به گروه‌های تروریستی را بدهیم، این موضوع تمام این گروه‌ها را جسورتر می‌کند.
آقای محب تصریح کرد که در حال حاضر ما نیاز فوری به نیرو و تجهیزات بیشتری پیش از شروع فصل نبردها که یقیناً خونین خواهد بود‌، داریم. چند هزار نیروی که قرار است به افغانستان اعزام شوند، در ماموریت‌های آموزشی و مشاوره به سربازان ما شرکت می‌کنند و در نبرد مستقیم حضور نخواهند داشت.
سفیر کشور امیدوار است که دولت ترامپ نسبت به تخصیص منابع بیشتر به افغانستان متعهد باشد. وی گفت که عجله برای خروج از افغانستان که دولت اوباما به دنبال آن بود، در دولت فعلی مشاهده نمی‌شود.
رهبران جمهوری‌خواه در کنگره امریکا از طرح افزایش شمار سربازان ارتش افغانستان که توانایی تامین بودجه آنها را داشته باشند،‌ حمایت می‌کنند؛ اما آنان به دنبال این موضوع هستند که مطمئن شوند، دولت دونالد ترامپ اشتباهات اوباما را تکرار نمی‌کند و جدول زمان بندی برای خروج نیروی‌های این کشور از افغانستان را ندارد.
به نقل از خبرگزاری فارس، جنرال‌هایی که از این طرح حمایت می‌کنند با دادن نقش به ناتو در رابطه با تعهد کمک‌های مالی و نیروی انسانی این پیمان، طرح مذکور را قوی‌تر جلوه می‌دهند، این موضوع می‌تواند به انتقاد ترامپ از ناتو درباره انجام ندادن عملیات ضدتروریزم و عدم پرداخت سهم خود در عملیات‌ها، پاسخگو باشد.
این جنرال‌ها می‌توانند استدلال کنند که افغانستان می‌تواند یک شریک راهبردی برای امریکا در امر مبارزه با تروریزم باشد.
کارشناسان اعتقاد دارند که افزایش سربازان امریکایی برای تقویت نیروهای امنیتی افغانستان در بهترین حالت، یک راه حل موقتی است. بدون یک راهبرد جامع که در آن استمرار پاکستان برای حمایت و فراهم آوردن مکان امن برای طالبان در نظر گرفته نشود، دستاوردها پایدار نخواهد بود.
همچنین این راهبرد باید شامل یک روش منطقی برای بازگشت به میز مذاکره در راستای پایان‌دادن به جنگ باشد، در حال حاضر طالبان فشار لازم برای پیوستن به میز مذاکره را مشاهده نمی‌کند.
کریستوفر کلندا، مشاور سابق امور افغانستان و پاکستان وزارت دفاع امریکا در این باره گفت: یک تعهد کامل و بدون استراتژی مشخص، خطر یک شکست کامل را گوشزد می‌کند.
جیمز ماتیس، جان نیکلسون، جوزف دانفورد، مک‌ مستر، مشاور جدید امنیت ملی کاخ سفید، همگی در باره افغانستان تجربه کافی را دارند و می‌دانند که عملیات نظامی بخش لازم؛ اما ناکافی حکایت این کشور است.
قبولاندن تعهدات امریکا به افغانستان، در قدم نخست به دونالد ترامپ و در قدم بعدی به افکار عمومی شهروندان امریکایی کار آسانی نیست؛ اما اگر دولت قادر باشد که بار مسوولیت جنگ را تقسیم کند و استراتژی واضحی داشته باشد، مزایای این طرح بر مضررات آن خواهد چربید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا