آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

«واقعیت‌ها» گفته‌های غنی را رد می‌کند

به گمان بسیاری‌ها، رییس جمهور غنی هنوز فکر می‌کند که در ایام مبارزات انتخاباتی حضور دارد و برای جلب حمایت مردم می‌بایست گپ‌های کلان کلان مطرح کند و مردم را به طرف خود بکشاند.


]شب گذشته « جواد ناجی» از روزنامه نگاران نیمه‌تند معترض حکومت در فیسبوک نوشته بود که محمد اشرف غنی از اعتراضات پشتون‌های پاکستان که علیه اسلام‌آباد داشتند اعلام حمایت کرد، اما در برابر اعتراضات هزاره‌های کویته علیه اسلام‌آباد سکوت استراتژیک اختیار کرد.
از این حکایت بر می‌آید که رییس جمهور غنی قوم‌گرایی می‌کند و عملکرد او در ریاست جمهوری برای جامعه پرسش‌برانگیز است.
وقتی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۳ در افغانستان اعلام شد، اندکی بعد خیلی‌ها روزانه در خصوص انتخابات باهم تبصره می‌کردند و می‌گفتند که این اشرف غنی، تحصیل کرده غرب است و دست‌اش از خون مردم رنگنین نیست.
اکنون که عمر حکومت وحدت ملی به رهبری آقای غنی از مرز سه سال هم عبور کرده است، مردم به حکومت پیشین به رهبری حامد کرزی شکر می‌گویند ودرعین حال، گاهی که بسیار به تنگ آمدند خواستار به قدرت رسیدن دوباره گروه طالبان در کشور نیز می‌شوند.
به باور مردم افغانستان در حکومت گذشته میزان ناامنی، فساد اداری، بی‌کاری، به این پیمانه بلند نبوده و از جانب دیگر خطری موسوم به گروه اسلامی داعش وجود نداشت و مساجد و اماکن دینی و مذهبی مردم این قدر مورد حملات تروریستی قرار نمی‌گرفت که در حکومت کنونی قرار می‌گیرد.
گفته باشم که قصد ندارم از حکومت‏داری کرزی و جنایت طالبان دفاع کنم. مردم انتظار داشتند که وضعیت بهتری را تجربه کنند که نکردند.
ظرف دست کم ده روز گذشته، نزدیک به ۱۰۰ تن در حملات انتحاری و انفجار کشته و زخمی شده‏اند که در میان‌شان شماری زیادی از خبرنگاران نیز بودند که در حمله انتحاری روز دوشنبه در ساحه شش‌درک کابل، کشته شدند و داعش مسئولیت این رویداد خونین را به دوش گرفت.
در واقع می‌توان گفت که وضعیت جاری و حاکم واقعیتی است که گفته‌های رییس جمهور غنی را رد می‌کند و نشان می‌دهد که آنچه غنی می‌کند همان چیزی نیست که حرف می‌زند.
به گمان بسیاری‌ها، رییس جمهور غنی هنوز فکر می‌کند که در ایام مبارزات انتخاباتی حضور دارد و برای جلب حمایت مردم می‌بایست گپ‌های کلان کلان مطرح کند و مردم را به طرف خود بکشاند.
در این اواخر دیده می‌شود که رییس جمهور غنی برخورد سیاسی می‌کند و برای رفتن به آینده به تاریخ گذشته کشور مراجعه می‌کند.
آقای غنی در چهلمین مجلس یاد بود از محمد داوودخان، نخستین رییس جمهور افغانستان که در تالار تلویزیون ملی افغانستان برگزار شده بود، دوره داوود خان را طلایی عنوان کرد و حکومت او را الگویی برای افغانستان دموکرات و باور مند به اررزش برابری. شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری گفت که امید است در پوتو قانون اساسی به بحران‌های ۴ دهه‌ای این مرز و بوم نقطه پایان گذشته شود.
عکس رییس جمور غنی که تلاش دارد دو باره به قدرت برسد، داکتر عبدالله شریک «نام نهاد» قدرت او در ریاست اجرایی کشور به انتقاد از عملکرد حکومت می‌پردازد و در تازه‌ترین مورد، روز گذشته گفته است که ۹ میلیون تن در افغانستان امنیت غذایی ندارند و در جایی دیگر نیز ایراد کرده است که حکومت نتوانست امنیت را تامین کند.
در فرجام طبیعی است که ریاست جمهوری مدعی است دستارودهایی دارد، اما این دستارودها برای مردم افغانستان قابل مشاهده نیست و دیده نمی‌شود.
فرامرز دولت آبادی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا