آخرین اخبارافغانستانگزارش

والی هرات: مواد مخدر دلیل موجودیت ۷۰ درصد مخالفان مسلح است


کارگاه سه روزه زیر نام ( تشریح پلان عمل ملی مبارزه علیه مواد مخدر و بازنگری پالیسی‌ها) با حضور معیین وزارت مبارزه علیه مواد مخدر و رییس‌های اداره‌های زراعت، انکشاف دهات و مواد مخدر پنج ولایت زون غرب، امروز در هتل ارگ هرات افتتاح شد.
به گزارش خبرگزاری دید، محمد آصف رحیمی والی هرات، ضمن اینکه مبارزه علمای دین‌، مسئولان دولتی و سایر اقشار را در مقابل مواد مخدر در این ولایت، قابل قدر دانست گفت:« هنوز هم ما هزاران تن معتاد به مواد مخدر داریم و در نقاط دوردست ولایت هرات مواد مخدر کشت می‌شود، این وضعیت نیازمند توجهات بیشتر و اقدامات در این عرصه است که همکاری همه را می‌طلبد.»
والی هرات به اضرار و خسارات گوناگون مواد مخدر اشاره نموده افزود، هفتاد فیصد دلیل وجود مخالفان مسلح دولت، مواد مخدر است.
وی در ادامه وضاحت داد، مناطق که در آن موادمخدر کشت و قاچاق می‌شود جزو ساحات ناامن و تحت کنترول مخالفان مسلح است و آنان از این ناحیه مفاد هنگفت مالی بدست می‌آورند و مردم را نیز تشویق به کشت مواد مخدر می‌کنند.
آقای رحیمی تصریح کرد که مخالفان مسلح دولت از موجودیت مواد مخدر قوت می‌گیرند، می‌توانند با عواید آن افراد بیشتری را جذب و تجهیز نموده باعث تداوم جنگ شوند.
از سویی‌هم موصوف تعداد افراد معتاد و مقدار زمین‌های تحت کشت مواد مخدر در کشور را وحشت ناک خواند و گفت: باید در این عرصه با پلان جامع، کار همه جانبه صورت گیرد.
در همین حال،جیلانی دقیق رییس اداره مبارزه علیه مواد مخدر هرات ضمن خوش آمدگویی مهمانان گفت: برخی کمی و کاستی‌ها در پلان‌های گذشته مبارزه علیه مواد مخدر وجود داشته و این نیازمند تغییرات مثبت است.
وی به این باور است که با تغییر پالیسی‌ها می‌توانیم در راستای مبارزه علیه مواد مخدر دست‏آوردهای بهتر داشته باشیم.
در عین زمان سید فیصل حسینی معیین وزارت مبارزه با مواد مخدر کشور، بحران مواد مخدر را بعد از فساد اداری در رتبه دوم خواند.
آقای حسینی بحران مواد مخدر را، به سونامی خاموش تشبیه کرد و گفت: این بحران باید مهار شود.
این مقام دولتی از طرفی‎هم بحران مواد مخدر را پلان شده از بیرون مرزها دانست.
معیین مبارزه بامواد مخدر، عنوان نمود که دنیا تصمیم برای مبارزه با مواد مخدر در کشور ما دارد و ما هم باید همکار باشیم تا این پدیده‌ای خطرناک محو شود.
هرچند از سال ۲۰۰۱ تاکنون پول‎های هنگفتی صرف مبارزه با مواد مخدر در افغانستان شده، ولی تاحال نتیجه قابل لمسی در پی نداشته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا