آخرین اخبارجهانسیاست

وال استریت ژورنال از نشست محرمانه امریکا، اسراییل و کشورهای عرب علیه ایران پرده برداشت

خبرگزاری دید: نشریه وال استریت ژورنال به نقل از مقامات امریکا و منطقه، نشست محرمانه ایالات متحده، اسراییل و برخی کشورهای عرب خاورمیانه را برای هماهنگی علیه قدرت موشکی و پهپادی ایران افشا کرد

وال استریت ژورنال از نشست محرمانه امریکا، اسراییل و کشورهای عرب علیه ایران پرده برداشت

به نقل از بی بی سی، این روزنامه نوشته، در این مذاکرات که در ماه مارچ در شرم‌الشیخ مصر برگزار شد، برای اولین بار چنین طیفی از افسران عالی‌رتبه اسراییل و عرب زیر نظر ارتش امریکا برای بررسی چگونگی مقابله با یک تهدید مشترک ملاقات کردند.
این نشست در حالی برگزار شده که اسراییل و همسایگانش در مرحله اولیه همکاری نظامی احتمالی هستند و گفته شده در این نشست افسران ارشد نظامی اسراییل، عربستان، قطر، مصر و اردن شرکت داشته‌اند.
امارات و بحرین هم افسرانی را به این نشست اعزام کرده بودند و جنرال فرانک مک کنزی رییس وقت فرماندهی مرکزی امریکا نماینده ایالات متحده بوده است.
وال استریت ژورنال نوشته چنین همکاری نظامی‌ چند دهه پیش ممکن تلقی نمی‌شد. فرماندهان امریکا در خاورمیانه کشورهای عرب را برای هماهنگ کردن دفاع هوایی خود بدون دخالت اسراییل تشویق می‌کردند در حالی که بسیاری از این کشورها، اسراییل را دشمن تلقی می‌کردند.
به نوشته وال استریت ژورنال این گفت‌وگوها حالا تحولات متعددی را امکان‌پذیر کرده از جمله «ترس‌ مشترک از ایران»، بهبود روابط سیاسی کشورهای عرب با اسراییل پس از پیمان ابراهیم و همچنین تصمیم دولت ترامپ در جنوری ۲۰۲۱ برای گسترش منطقه تحت پوشش فرماندهی مرکزی که دربرگیرنده اسراییل هم شده است.
یکی دیگر از عوامل توسعه همکاری نظامی، تمایل کشورهای عرب برای دسترسی به فناوری و تسلیحات دفاع هوایی اسراییل در زمانی است که ایالات متحده اولویت‌های نظامی خود را به طرف مقابله با چین و روسیه تغییر می‌دهد.
با این حال، همکاری کشورهای خاورمیانه در دفاع هوایی راه درازی در پیش دارد و هنوز از نظر دیپلماتیک موضوعی حساس است.
سرهنگ جو بوچینو سخنگوی فرماندهی مرکزی امریکا در بیانیه‌ای نشست شرم‌الشیخ را تایید نکرد اما بر تعهد قاطع به افزایش همکاری‌های منطقه‌ای تاکید کرد و توسعه ساختار یکپارچه دفاع هوایی و موشکی برای حفاظت از نیروی‌های امریکا و شرکایش در منطقه‌.
او ایران را «عامل اصلی بی‌ثباتی» در خاورمیانه خواند.
به نوشته وال استریت ژورنال، سخنگویان اسراییل و کشورهای عرب به جز امارات از اظهار نظر در مورد این نشست خودداری کردند یا به درخواست اظهار نظر جواب ندادند.
امارات در بیانیه‌ای گفت: «امارات متحده عربی طرف هیچ اتحاد نظامی یا همکاری منطقه‌ای نیست که هدفش کشور خاصی باشد».
«علاوه بر این، امارات از هیچ گونه بحث رسمی در رابطه با چنین اتحاد نظامی منطقه‌ای آگاه نیست».
وال استریت ژورنال به نقل از افراد آشنا با این مذاکرات نوشت مذاکرات در شرم‌الشیخ در سطح بالایی صورت گرفت اما پیش از آن، بحث‌هایی محرمانه در سطح پایین بین این کشورها در جریان بود و سناریوهای فرضی برای شناسایی و دفاع مشترک در برابر تهدید هوایی را بررسی کرده بودند.
بر اساس این گزارش، شرکت‌کنندگان در مورد روش‌های اطلاع‌رسانی سریع هنگام شناسایی تهدید هوایی به توافق اصولی دست یافتند. این کار در حال حاضر با تیلفون یا رایانه انجام می‌شود اما نه به سبک ارتش ایالات متحده، از طریق هم‌رسانی پرسرعت دیجیتال.
افراد آشنا به جلسه همچنین گفته‌اند این تفاهم الزام‌آور نیست.
گام بعدی جلب حمایت رهبران سیاسی برای تدوین ترتیبات اطلاع‌رسانی و تعیین منافع رهبران خاورمیانه در گسترش همکاری است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا