آخرین اخبارسیاستمنطقه

وانگ یی در نشست چین-آسیای مرکزی: از صلح منطقه‌ای باید حفاظت کنیم

خبرگزاری دید: وزیر امور خارجه چین در نشست چین-آسیای مرکزی که در نورسلطان، پایتحت قزاقستان، دایر شد، بر اهمیت صلح منطقه‌ای و رشد اقتصادی تأکید کرد.

وانگ یی در نشست چین-آسیای مرکزی: از صلح منطقه‌ای باید حافظت کنیم

به نقل از شینهوا، وانگ یی، مشاور دولت و وزیر امور خارجه چین، روز گذشته در سومین نشست وزرای خارجه چین + آسیای مرکزی (C+C5) در نورسلطان پایتخت قزاقستان شرکت کرد.
این نشست به ریاست مختار تلوبردی، معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قزاقستان، برگزار شد. رشید مردوف، معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه ترکمنستان، جن بیک کولوبایف، وزیر امور خارجه قرقیزستان، عظیم ابراهیم، وزیر حمل و نقل تاجیکستان و ولادیمیر نوروف، سرپرست وزارت امور خارجه ازبیکستان نیز در این نشست حضور داشتند.
وانگ یی در این نشست گفته است: فرقی نمی‌کند که چگونه چشم‌انداز بین‌المللی ممکن تغییر کند، چین همیشه قاطعانه از کشورهای آسیای مرکزی در حفاظت از حاکمیت و استقلال شان، تعقیب مسیرهای توسعه متناسب با شرایط ملی و یک آسیای مرکزی خودمختار حمایت خواهد کرد.
وزیر خارجه چین افزوده است که پکن با هدایت اصول احترام متقابل، حسن هم‌جواری، همبستگی و منفعت متقابل، آماده است تا همبستگی و هماهنگی را با کشورهای آسیای مرکزی تقویت کرده و جامعه نزدیکتر چین و آسیای مرکزی با آینده مشترک ایجاد کند.
برای این منظور، وانگ یی پیشنهاد پنج ماده‌ای را در این نشست مطرح کرد که شامل بهبود چارچوب همکاری‌ها، تقویت اقتصاد پسا-همه‌گیری کووید-۱۹ در عرصه‌های مختلف، حفظ صلح منطقه‌ای، جستجوی مسیرهای مبادله مردم-مردم و ترکیب نیروی مثبت حکومت‌داری جهانی می‌شود.
وزیر امور خارجه چین همچنین بر نیاز به مبارزه با تروریزم، جدایی‌طلبی، افراط‌گرایی، قاچاق مواد مخدر، جرایم فراملی و مبارزه با همه‌گیری کرونا در منطقه تأکید کرد.
این مقام بلندپایه دولت چین همچنین خواستار استفاده مثبت نشست وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان و سازمان همکاری شانگهای با افغانستان شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا