آخرین اخبارافغانستانسیاست

واکنش‌های داخلی و خارجی به نشست علمای دینی در کابل

خبرگزاری دید: برگزاری و صدور قطع نامه گردهمایی بزرگ علمای دینی در کابل با واکنش‌های داخلی و خارجی مواجه شده است. برخی از آن حمایت کردند و شماری نیز آن را مردود دانستند.

واکنش‌های داخلی و خارجی به نشست علمای دینی در کابل

رحمت‌الله نبیل رییس پیشین امنیت ملی در پیامی در صفحه توییترش نگاشته است که قطع‌نامه این گردهمایی بیشتر به جلسه دستاربندی می‌ماند تا حل مشکلات افغانستان.
نبیل با انتشار دو تصویر از جلسه علمای دینی گفته است: جلسه و محتوای آن همان است؛ ولی مکانش از اکوړه خټک به کابل انتفال داده شده است و قطع‌نامه این جلسه بیشتر به جلسه دستاربندی می‌ماند تا حل مشکلات افغانستان!
در همین حال، مارشال عبدالرشید دوستم معاون اسبق رییس جمهور این جرگه را فرصت خوب برای طا-لبان دانسته تا از مردم افغانستان عذرخواهی کنند.
وی در توییتی نوشته است: جرگه اخیر فرصت خوبی برای طا-لبان مساعد کرده بود تا از قتل‌های عام بیست سال اخیر، از سر بریدن انسان‌های بی‌گناه در شاهراه‌ها، از گردن بریده شکریه‌ تبسم و از کودکان، مادران و خانواده‌های تمام قربانیان معذرت بخواهند.
وی افزود: ملایان طا-لبان می‌توانستند از حق آموزش دختران دفاع کنند و از اعلام دشمنی با مردم افغانستان و دنیا ابا ورزند.
به گفته وی، عدم احترام به حقوق زنان و اعلام این‌که ما به انتخابات، رای و اراده مردم اهمیت نمی‌دهیم حامیان، لابی‌گران و تطهیرگران طا-لبان را در سطح دنیا متعجب و شرمنده ساخت.
از سویی هم، هیدربار مسئول زنان دیده‌بان حقوق‌ بشر در رشته توییت‌هایی با انتقاد از نبود زنان در نشست علما گفته که قرار است ۳ هزار مرد زیر یک سقف در مورد زنان تصمیم بگیرند.
جبهه مقاومت به رهبری احمد مسعود نیز در واکنش به برگزاری نشست علمای دینی آن را «ترفندی برای فریب مردم» خواند.
گفتنی است که حکومت موقت طا-لبان پس از حدود ۱۰ ماه، گردهمایی عالمان دین را در کابل برگزار کرد و پس از سه روز قطع‌نامه‌ یازده‌ ماده‌ای را صادر کردند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا