آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

واکنش‌های سیاسیون افغانستان به اظهارات رییس ارتش پاکستان

خبرگزاری دید: اظهارات اخیر جنرال عاصم منیر رییس ارتش پاکستان مبنی بر مهمتر بودن زندگی یک پاکستانی از کل افغانستان، واکنش برخی سیاسیون را به دنبال داشت.

رحمت‌الله نبیل رییس پیشین امنیت ملی در رژیم گذشته، می‌گوید که پاکستان «دشمن تاریخی» افغانستان است و سخنان عاصم منیر نمایانگر سیاست بلندمدت اسلام‌آباد در قبال این کشور است.

حنیف اتمر نیز اظهارات رئيس ارتش پاکستان را «اوج نابخردی» توصیف کرد.

ریيس ستاد ارتش پاکستان روز چهارشنبه در میان جمعی از دانشجویان سراسر پاکستان گفت که «زندگی یک پاکستانی، از کل افغانستان مهم‌تر است».

حنیف اتمر وزیر خارجه سابق افغانستان در بیانیه‌ای نوشت که با توجه به نقش تعیین‌کننده ریيس ستاد ارتش پاکستان در سیاست داخلی و خارجی کشورش، «اظهارات او باید موجب نگرانی جدی برای افغانستان، همسایگان پاکستان و جامعه بین‌المللی شود».

آقای اتمر گفته سخنان عاصم منیر «ترکیبی از تهدیدات پنهان و مستقیم بود» و «به گونه آشکار به تحریک احساسات ضد افغانستان در میان مردم پاکستان پرداخت».

اتمر این قسمت سخنان عاصم منیر را «دروغین و نهایت خطرناک خوانده» که گفته «شورش در بلوچستان از دیر زمانی مورد حمایت افغانستان بوده و همسایه غربی هرگز نسبت به پاکستان دوستی نشان نداده است».

به گفته وزیر خارجه سابق، مردم افغاستان «هرگز به پاکستان آسیب نرسانده‌اند یا قصد آنرا نداشته‌اند.» او تصریح کرد که «مردم افغانستان از مردم پاکستان و حمایت آنها در طول دهه‌های مهاجرت عمیقاً سپاس‌گزاری می‌کنند».

رحمت‌الله نبیل رییس سابق امنیت ملی افغانستان نیز به اظهارات عاصم منیر واکنش نشان داده است. او در پستی در شبکه اجتماعی اکس نوشت که سخنان آقای منیر درباره افغانستان «جدید و تنها یک سخنرانی نیست»، بلکه «نشان‌دهنده سیاست بلندمدت پاکستان در قبال افغانستان است».

آقای نبیل اضافه کرد که پاکستان به عنوان یک «دشمن تاریخی» همواره سعی کرده تا حکومت‌ها و جامعه افغانستان را بی‌ثبات کند.

معصوم استانکزی رییس هیئت مذاکره‌کننده صلح دولت پیشین افغانستان هم در واکنش به اظهارات ریيس ارتش پاکستان نوشت که در سال ۲۰۱۸، در نشستی در لندن به عاصم منیر گفته: «شما باید اساساً نگرش خود را نسبت به افغانستان تغییر دهید».

آقای استانکزی خطاب به آقای منیر افزود: «شما با هر کسی که در افغانستان در قدرت است، مخالفید، اما به یاد داشته باشید که اگر سیاست شما در افغانستان ادامه یابد، آتش روزی دامن شما را هم خواهد گرفت».

او در پستی در شبکه اکس علاوه کرد که «سخنان کلان و احساسی کار رهبران ضعیف است».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا