آخرین اخباراسلایدشوافغانستانگزارش

واکنش‌های ملی و بین‌المللی به حملات خونین غرب کابل

خبرگزاری دید: سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا، ایران، امریکا، قطر، ترکیه و شماری از شخصیت‌های سیاسی حملات تروریستی و خونین روز گذشته را بر مراکز آموزشی در غرب کابل محکوم کرده و خواستار محاکمه عاملین آن شدند.


صبح روز گذشته لیسه «عبدالرحیم شهید»، و مرکز آموزشی «ممتاز» در غرب شهر کابل آماج چندین حمله تروریستی قرار گرفت که واکنش‌های منطقه‌ای و جهانی در پی داشت.
ماموریت دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در بیانیه‌ای «حمله شنیع» دیروز به مکتب‌ها در کابل را محکوم کرد و گفت: کسانی که مسئول جنایتی که مکتب‌ها و کودکان را هدف قرار داده‌ هستند، باید به دست عدالت سپرده شوند.
سازمان بین‌المللی «نجات کودکان» در بیانیه‌ای انفجارهای دیروز در غرب کابل را محکوم کرد و از کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از کودکان و دانش‌آموزان شدیداً ابراز نگرانی کرد.
همچنین وزارت امور خارجه ایران نیز انفجارهای غرب کابل را محکوم کرده و از مقامات طا-لبان در افغانستان خواست که عاملان این «اقدام تروریستی را شناسایی و مجازات» کنند.
سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در توییتی واکنش نشان داد و گفت: کوردلان تکفیری بار دیگر جنایت کردند و خاک افغانستان را به خون نونهالان بی‌گناه آغشته کردند.
وی از مقامات مسئول در افغانستان خواست عوامل این اقدام تروریستی را شناسایی و مجازات کنند.
اتحادیه اروپا نیز با نشر اعلامیه‌ای با محکوم نمودن این حملات، گفت «هیچ انسانی، چه رسد به کودکان، هرگز نباید قربانی چنین اعمال بیهوده شود. … حملاتی که مراکز آموزشی را هدف قرار می‌دهند، نقض آشکار قوانین بین‌المللی بشردوستانه است».
اتحادیه اروپا از مقامات فعلی افغانستان خواست که «مصئونیت و امنیت همه شهروندان افغان را تضمین کنند، اطلاعات کامل را در مورد شرایط این حملات و در مورد تحقیقات آن‌ها افشا کنند و مسئولین را به پاسخگویی وادار کنند».
این اتحادیه افزود: تطبیق پالیسی‌ها و اقدامات موثر ضد تروریزم که خطر تروریزم را هم در داخل و هم از داخل خاک افغانستان برای همیشه ریشه کن کند، ضروری است.
حامد کرزی، رییس ‌جمهور سابق کشور با انتشار پیامی در صفحه فس‌بوک خود اعلام کرد: این جنایت ضد بشری کار دشمنان صلح و ترقی مردم افغانستان بوده و دشمنی آشکار با علم و دانش و هراس از نسل تعلیم یافته کشور است.
عبدالله عبدالله رییس سابق شورای عالی مصالحه ملی نیز اعلام کرد: این حملات تروریستی به شدت محکوم است. این کشتار قساوت‌بار را کار دشمنان صلح و ترقی کشور می‌دانیم.
محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان هم با صدور پیامی انفجارهای غرب کابل را «نسل‌کشی» دانسته و آن را «مصداق جنایت علیه بشریت» توصیف کرد.
ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه امریکا با نشر اعلامیه‌ای گفته است که ایالات متحده نه تنها این حملهٔ شنیع را محکوم می‌کند، بلکه خواهان به عدالت کشانیدن عاملان آن است.
پرایس همچنین گفت: همه کودکان افغان سزاوار این هستند تا درس‌ها را با خاطر راحت و بدون ترس از خشونت دنبال کنند.
کترین راسل‌ رییس صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای اطفال (UNICEF) نیز با نشر اعلامیه‌ای این حملات را محکوم و گفته است که «من از حملات وحشیانه‌ای که امروز کودکان مکتب را در غرب کابل افغانستان هدف قرار داد، وحشت زده‌ام.»
خانم کترین در این اعلامیه همچنین گفته است که «حملات بالای کودکان و تاسیسات تحصیلی به مثابهٔ نقض شدید حقوق بشر است. مکاتب فراتر از مکان آموزش است؛ [مکاتب] پناه‌گاه برای محافظت و صلح باشند.»
رامز الاکبروف معاون نمایندهٔ ویژهٔ منشی عمومی ملل متحد و هماهنگ کنندهٔ امور بشری این نهاد برای افغانستان نیز این حملات را با شدیدترین الفاظ تقبیح کرد.
الاکبروف با نشر اعلامیه‌ای به خانواده‌های قربانیان ابراز تسلیت کرده و گفته است که خشونت در داخل و اطراف مکاتب هیچ زمانی قابل پذیرش نیست و این نهادها باید پناه‌گاه‌های امن باشند.
او تاکید کرد که حملات بر غیرنظامیان و تاسیسات غیرنظامی، به شمول مکاتب تحت قوانین بشری بین‌المللی «شدیداً ممنوع» است.
تا اکنون مسئولیت این انفجارات را هیچ گروهی بر عهده نگرفته است، اما شاخهٔ خراسان گروه داعش در گذشته حملات مشابه را در غرب کابل انجام داده است.
برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که دست‌کم ۲۶ تن در این انفجارها جان باخته و ده‌ها تن دیگر زخم برداشته‌اند، اما آمار رسمی اعلام شده از سوی طا-لبان فقط ۶ کشته و ۱۱ زخمی را تایید می‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا