آخرین اخبارافغانستانسیاست

واکنش‌های ملی و بین‌المللی به مصادره ذخایر ارزی کشور از سوی امریکا!

رسول شهزاد- کابل
خبرگزاری دید: تصمیم اخیر امریکا مبنی بر مصادره‌ بخشی از دارایی‌های ارزی افغانستان به‌عنوان غرامت برای خانواده‌های قربانیان حملات یازدهم سپتمبر، واکنش‌های شدید ملی و بین‌المللی را بر انگیخت.

ذخایر ارزی
ده‌ها تن از باشندگان کابل، بلخ، فاریاب، هرات و ننگرهار در پیوند با فرمان اخیر جو بایدن رییس جمهور امریکا در مورد مصادره ۷ میلیارد دالر از ذخایر ارزی افغانستان، تظاهرات کردند.
در این تظاهرات که روز (سه شنبه ۲۶ دلو) برگزار شده معترضان شعار دادند که بایدن دست از دشمنی با مردم افغانستان بردارد و سرمایه ملت افغانستان را آزاد کند.
این در حالی است که تصمیم رییس جمهور امریکا با واکنش شدید طا-لبان و شماری از کشورها و سازمان‌های خارجی نیز رو به رو شده‌ است.
بر بنیاد فرمان اجرایی بایدن که چند روز قبل صادر شد، ۷ میلیارد دالر از ذخایر مسدود شده افغانستان در امریکا به دو بخش تقسیم می‌شود.
نیمی از آن برای خانواده‌های قربانیان حملات ۱۱ سپتمبر و نیم دیگر صرف «کمک‌های بشردوستانه» به مردم افغانستان می‌شود.
در همین حال، در ادامه واکنش‌ها به تصمیم جنجالی بایدن، حامد کرزی رییس جمهور پیشین نیز اعلام کرده است که اسامه بن لادن در پاکستان کشته شد و تاوان عملیات او علیه امریکا را نباید مردم افغانستان بپردازند.
او خواستار استرداد دارایی‌های مسدود شده افغانستان شد؛ اما تاکید کرد که این پول نباید مصرف شود؛ زیرا پشتوانه ارزی کشور است و باید در بانک مرکزی نگه‌داری شود.
بانک مرکزی طا-لبان نیز گفته است که این اقدام ایالات متحده امریکا پذیرفتنی نیست.
همچنان رنگین دادفر سپنتا مشاور امنیت ملی حامد کرزی نیز ضمن عذر خواهی از مردم برای این که زمانی امریکا را دوست و متحد خطاب کرده بود، خواستار تجدید نظر در اقدام بایدن شد.
شبکه زنان افغان نیز در نامه‌ای به بایدن، گفته‌ که مردم افغانستان مسئول اعمال القاعده و طا-لبان نیست.
شماری از جریان‌های سیاسی و نهادها این تصمیم بایدن را مغایر با ارزش‌های بین‌المللی دانسته و از کشورهای جهان خواسته است که علیه اقدامات یک طرفه امریکا در کنار مردم افغانستان بایستد.
در سطح بین‌الملل نیز برخی از کشورها در رابطه به این تصمیم دولت امریکا واکنش‌ نشان دادند و آنرا غارت اموال افغانستان، «شرم‌آور» و «ضد بشری» خوانده‌اند.
ایران، پاکستان، روسیه، چین، برخی اعضای سازمان ملل متحد و همچنان شماری از سناتوران امریکایی در واکنش به اقدام بایدن، آن را نکوهش کردند.
سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران اقدام امریکا را «مشمئز کننده» خوانده و تصریح کرده که کشورش از آن بیزاری می‌جوید. او همچنان تاکید کرد که ذخایر ارزی مردم افغانستان باید بدون قید و شرط به مردم سپرده شود.
وزارت خارجه چین نیز در توییتی ضمن نکوهش اقدام بایدن، گفته است که امریکا پول فقیر ترین مردم جهان را دزدیده است.
وزارت خارجه پاکستان از این تصمیم انتقاد کرده و خواستار آزاد سازی تمامی دارایی‌های منجمد شده افغانستان شده است.
محمد صادق خان نماینده ویژه پاکستان برای افغانستان در صفحه توییترش نگاشته است که این ذخایر ارزی منجمد شده متعلق به مردم افغانستان است و باید آزاد شود.
وی تاکید کرده است که در باره چگونگی استفاده از منابع مالی افغانستان باید این کشور خود مستقلانه تصمیم بگیرد.

mohammad sadeq
دیده‌بان حقوق بشر نیز در اعلامیه‌ای از این تصمیم جو بایدن، انتقاد کرده و گفته است که بایدن در پی تصرف داریی‌های افغانستان است.
سازمان پناهندگان بین‌المللی در واکنش به این تصمیم امریکا گفته است که خانواده‌های قربانیان حملات ۱۱ سپتمبر باید از طا-لبان غرامت بگیرند. اما ما نگران این هستیم که توافقات پیشنهادی دولت عاقلانه نباشد، زیرا موجب رنج بیشتر مردم افغانستان خواهد شد.

مظاهره
این اعتراضات به تصمیم جو بایدن در حالی مطرح می‌شود که افغانستان با یک بحران انسانی فلج کننده مواجه است. گروه‌های کمک‌رسان و سازمان‌های بین‌المللی تخمین می‌زنند که حدود ۹ میلیون افغان در آستانه قحطی و حدود ۲۳ میلیون نفر با گرسنگی شدید مواجه هستند.
سازمان ملل متحد و شماری از نهادهای بین‌المللی بارها از بروز یک فاجعه انسانی در افغانستان هشدار داده و خواستار آن شده‌اند تا به نحوی، کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان برسد.
سازمان بین‌المللی نجات نیز گفته است که اگر به بحران افغانستان رسیدگی نشود تلفات گرسنگی بیشتر از تلفات دو دهه جنگ خواهد بود.
این سازمان گفته است حدود ۲۳ میلیون نفر در افغانستان با ناامنی غذایی حاد روبرو هستند.
گفتنی است که میلیون‌ها نفر در زمستان امسال با یک بحران انسانی بزرگ و مرگ‌آور مواجه هستند. میلیون‌ها نفر به مواد اولیه مورد ضرورت شان دسترسی ندارد. فقر و گرسنگی میلیون‌ها تن را در آستانه مرگ قرار داده است

مصادره ذخایر ارزیمصادره ذخایر ارزی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا