آخرین اخبارافغانستانسیاست

واکنش‌های گسترده بین‌المللی به حمله تروریستی خونین غرب کابل

خبرگزاری دید: حمله تروریستی خونین روز جمعه(۸میزان) در مرکز آموزشی کاج واقع دشت برچی کابل، واکنش‌های گسترده بین‌المللی را در پی داشت. این حمله خونین ده‌ها دانش‌آموز را به کام مرگ کشاند.

در ادامه‌ واکنش‌ها به حمله بر مرکز آموزشی کاج ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ی حقوق بشر سازمان ملل برای افغانستان آن‌را هولناک خوانده و محکوم کرده است.

آقای بنت در رشته‌توییتی، این حمله را تکرار حملات داعش در مکان‌های مشابه دانسته و نوشته است که حمله به آموزش هزاره‌ها و شیعیان باید پایان یابد. او تأکید کرده است: «حملات به آینده‌ افغانستان را متوقف کنید، جنایات بین‌المللی را متوقف کنید».

گزارشگر ویژه‌ سازمان ملل تصاویری از حضور دانش‌آموزان در صنف درسی مرکز آموزشی کاج قبل از انفجار را بازنشر کرده و نوشته است: «مرکز آموزشی قبل از حمله مملو از دانش‌آموزان مشتاقی که در انتظار اشتراک در امتحانات عملی خود هستند، پر از امید برای آینده‌ روشن‌تر».

ریچارد بنت در ادامه نوشته است که آینده‌ افغانستان در گرو توقف جنایات بین‌المللی، پاسخگویی عاملان [این گونه حملات] و آموزش جوانان است.

کاردار سفارت امریکا: هدف قرار‌دادن دانش‌آموزان در صنف درسی «شرم‌آور» است

کرن‌‌ دیکر کاردار سفارت امریکا برای افغانستان در واکنش به حمله امروز بر آموزشگاه کاج در غرب کابل می‌گوید که هدف قراردادن صنفی درسی پُر از دانش‌آموز که مصروف امتحان باشند یک عمل «شرم‌آور» است.

کاردار سفارت امریکا در توییتی این انفجار را به گونه‌ شدید محکوم کرده است.

کرن‌ دیکر تأکید کرده است که همه‌‌ دانش‌آموزان حق دارند که در آرامش و بدون ترس به آموزش بپردازند.

یوناما: امنیت افغانستان در حال وخیم‌تر شدن است

‏دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان نیز حمله‌ امروز بر مرکز آموزشی کاج در غرب کابل را محکوم کرده است. یوناما گفته است که امنیت افغانستان در حال وخیم‌تر شدن است.

‏دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان می‌گوید که شمار زیادی از غیرنظامیان در حمله بی‌رحمانه امروز کُشته شده‌اند.

یوناما اضافه کرده است که این حمله در منطقه‌ای با اکثریت باشندگان هزاره و شیعه اتفاق افتاده است.

در نتیجه‌ این رویداد نزدیک به ۱۰۰ تن که بیش‌ترشان دختران هستند، کشته و زخمی شده‌اند.

آلمان: کُشتن دانش‌آموزان خلاف اصول دینی و حقوق بشر است

سفارت آلمان در افغانستان در واکنش به حمله‌ امروز در غرب کابل می‌گوید که کُشتن دانش‌آموزان و نوجوانان یک عمل زشت و خلاف اصول دینی و حقوق بشری است.

این سفارت در توییتی حمله بر دانش‌آموزان آموزشگاه کاج را نکوهش کرده است.

سفارت آلمان در کابل با ابراز همدردی گفته است: «ما از حمله شنیع صبح امروز در مرکز آموزشی کاج در ‎کابل سخت متاثیر شدیم».

سفارت ایران حمله تروریستی غرب کابل را محکوم کرد

سفارت ایران در کابل نیز حمله تروریستی صبح امروز به مرکز آموزشی کاج در منطقه دشت برچی را که منجر به شهادت و جراحت تعدادی از دانش‌آموزان شد، به شدت محکوم و با خانواده‌های قربانیان ابراز همدردی کرد.
حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رییس جمهور ایران برای افغانستان در تماس با مقام‌های طا-لبان از آمادگی کشورش برای ارائه خدمات پزشکی برای زخمیان رویداد خبرداده است.

در همین حال صندوق کودکان سازمان ملل یا یونیسف این انفجار را «حمله هولناک» خوانده و گفته است: «از حمله هولناک به مرکز آموزشی کاج در غرب کابل وحشت‌زده شده‌ایم».

این انفجار در غرب کابل در حالی رُخ داده است که شماری زیادی از دانش‌آموزان به ‌خاطر اشتراک به امتحان آموزشی کانکور در این مرکز جمع شده بودند.

عفو بین‌الملل: حمله امروز بیان‌گر ناکامی مطلق طا-لبان در حفاظت از مردم است

سازمان عفو بین‌الملل نیز در واکنش به انفجار گفته است که این حمله نشان‌دهنده‌ «ناکامی مطلق» طا-لبان در حفاظت از مردم افغانستان به ‌ویژه اقلیت‌ها است.

سمیرا حمیدی گزارش‌گر سازمان عفو بین‌الملل در جنوب آسیا با نشر بیانیه‌ای و با اشاره بر این‌که طا-لبان در یک سال گذشته برای حفاظت شهروندان افغانستان به ‌ویژه شیعیان هزاره که به ‌طور نظامند از سوی داعش مورد هدف قرار گرفته‌اند، اقدام‌های چندانی نکرده‌اند. آنان را متهم به بی‌پروایی در تأمین امنیت مردم کرده است.

خانم حمیدی تأکید کرده که طا-لبان نه تنها برای اقلیت‌ها در افغانستان کاری مثبت انجام نداده‌اند بل‌که در عوض آنان را نادیده گرفته و اقداماتی را انجام داده‌اند که تنها خطر جانی برای مردم افغانستان، به‌ویژه افراد متعلق به جوامع قومی و اقلیت را تشدید کرده است.

در این بیانیه تاکید شده است که باید «اقدام‌های فوری» برای تضمین امنیت تمام مردم تحت حاکمیت طا-لبان، به‌ویژه اعضای جوامع اقلیت صورت گیرد.

در این بیانیه آمده است که نیاز مبرم است تا مقام‌های طا-لبان به‌ طور فوری تحقیقات موثر و کامل را در مورد این انفجار انجام دهند.

صدر: طا-لبان مسئول انفجار بر شیعیان افغانستان اند

از سویی هم، مقتدی الصدر روحانی با نفوذ شیعه در عراق، در توییتی به انفجار انتحاری مرکز آموزشی کاج در غرب کابل واکنش نشان داده و خطاب به طا-لبان گفته «این چه نوع حکومتی است که نمی‌تواند از مردم خود محافظت کند؟»

گفتنی است که این آموزشگاه قبلاً با نام «موعود» فعالیت می‌کرد و در سال ۱۳۹۷ خورشیدی نیز هدف حمله‌ انتحاری قرار گرفته بود. در آن حمله حدود ۱۰۰ دانش‌آموز پسر و دختر کشته و زخمی شدند.

مسئولیت این انفجار را تاکنون کسی به عهده نگرفته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا