آخرین اخبارجهانخبر های مهمسیاست

واکنش‌های گسترده جهانی به توافق ایران و عربستان

خبرگزاری دید: ایران و عربستان سعودی توافق کردند که روابط دیپلماتیک را از سر گرفته و سفارت‌خانه‌های دو طرف تا ۲ ماه دیگر بازگشایی می‌شود. توافق این دو کشور واکنش‌های گسترده بین‌المللی را به همراه داشت.

وزارت خارجه چین به نقل از وانگ یی دیپلمات ارشد این کشور گفته است: احیای روابط ایران و عربستان سعودی «خبر خوب بزرگ» در جهان آشفته کنونی و «پیروزی برای گفت‌وگو و صلح» است.

وانگ یی گفته که چین به ایفای نقش سازنده در نقاط مختلف جهان ادامه خواهد داد و «مسئولیت» خود را به عنوان یک کشور پیشرو نشان می‌دهد.

جان کربی سخنگوی کاخ سفید گفته است که عربستان سعودی واشنگتن را در جریان مذاکرات خود با ایران قرار داده است، اما ایالات متحده به طور مستقیم در آن دخالت نداشته است.

کربی به خبرنگاران گفته است: سعودی‌ها ما را از این مذاکراتی که داشتند مطلع کردند، همان‌طور که ما آن‌ها را از تعاملات خود مطلع می‌کنیم، اما ما به طور مستقیم درگیر نبودیم.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفته است که از هرگونه تلاش برای کمک به اتمام جنگ در یمن و کاستن از تنش‌ها در خاورمیانه استقبال می‌کند.

عراق که از سال ۲۰۲۱ میزبان چندین دور مذاکرات بین عربستان سعودی و ایران بود، از این توافق استقبال کرد.

در بیانیه وزارت امور خارجه عراق آمده است: صفحه جدیدی در روابط دیپلماتیک بین دو کشور باز شده است.

انور قرقاش مشاور دیپلماتیک امارات متحده عربی نیز از این توافق و از نقش چین در دستیابی به آن استقبال کرد.

وی در توییتی نوشته است: امارات به اهمیت ارتباطات و گفت‌وگوی مثبت میان کشورهای منطقه جهت تحکیم مفاهیم حسن‌همجواری و شروع از یک زمینه مشترک برای ساختن آینده‌ای باثبات‌تر برای همه باورمند است.

وزارت خارجه عمان در بیانیه‌ای اعلام کرد که از بیانیه مشترک در مورد از سرگیری روابط دیپلماتیک بین ریاض و تهران استقبال می‌کند.

بدر البوسعیدی وزیر امور خارجه عمان گفته است: این برد برد برای همه است و به نفع امنیت منطقه‌ و جهان خواهد بود.

وی افزوده است: ما امیدواریم در درازمدت پوتانسیل افزایش منافع اقتصادی برای همه وجود داشته باشد.

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر امور خارجه قطر نیز با وزرای خارجه ایران و عربستان سعودی تماس تیلفونی برقرار کرد و از این توافق استقبال کرد.

حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان گفته است که از سرگیری روابط بین ایران و عربستان سعودی «تحول خوبی» است.

وی گفته است: تحول مربوط به نزدیکی عربستان-ایران خوب بوده و به ضرر منطقه نخواهد بود؛ بلکه بیشتر به سود آن تمام می‌شود. اگر نزدیکی ایران و عربستان در مسیر عادی پیش برود، می‌تواند افق‌هایی را در منطقه و لبنان باز کند.

وزارت خارجه مصر گفته است که قاهره امیدوار است این توافق به کاهش تنش در منطقه کمک کند.

وزارت امور خارجه بحرین نیز گفته که از توافقی که بین عربستان سعودی و ایران تحت نظارت چین شکل گرفت، استقبال می‌کند.

وزیر امور خارجه ترکیه در تماس تیلفونی با همتای سعودی‌اش از این توافق استقبال کرد.

ایران و عربستان سعودی پس از چند سال دوری و تنش، اکنون دوباره با برقراری روابط دیپلماتیک اثرات چشمگیری به تعاملات و مناسبات خاورمیانه خواهند گذاشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا