آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرخبر های مهمزنانسیاست

واکنش‌های گسترده جهانی علیه ممنوعیت کار زنان از سوی طا-لبان

خبرگزاری دید: اعمال محدودیت‌های تحصیلی و شغلی اخیر بر زنان از سوی طا-لبان، واکنش‌های بین‌المللی گسترده‌ای را برانگیخته است.

اوچا یا دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های بشری سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا، آلمان، ناروی، امریکا و شماری دیگر از کشورها این تصمیم را محکوم کرده‌اند.

شماری از نهادهای خارجی پس از ممنوعیت کار زنان توسط طا-لبان، شنبه‌شب (۳ جدی) این تصمیم طا-لبان را محکوم کرده و اوچا با نشر خبرنامه‌ای گفته‌است که نهادهای سازمان ملل متحد و شریکان‌شان در افغانستان، تصمیم طا-لبان درباره ممنوعیت کار زنان در نهادهای غیرحکومتی داخلی و خارجی را نکوهش می‌کنند.

در این خبرنامه‌ آمده: چنین دستوری، حقوق بنیادی زنان را نقض می‌کند و در تضاد با اصول بشردوستانه است.

این در حالی است که بر‌بنیاد دستور جدید طا-لبان، این گروه، به تمام موسسات داخلی و خارجی فعال در کشور دستور داده‌ که فعالیت کارمندان زن‌ را «تا امر ثانی» متوقف کنند.

قاری دین ‌محمد حنیف وزیر اقتصاد طا-لبان هشدار داده‌ است که در صورت تخلف و تعلل از محتوای مندرج در این مکتوب، جواز کار موسسه متخلف لغو خواهد شد.

دلیل این اقدام‌ وزارت اقتصاد طا-لبان، عدم رعایت حجاب و قوانین مورد‌ نظر آن‌ها عنوان شده‌ است.

در همین حال، وزارت خارجه ناروی با نشر پیامی خواهان لغو فوری دستور ممنوعیت کار زنان افغانستان در موسسات داخلی و خارجی شده‌ است.

آنیکن هویتفلد وزیر خارجه ناروی تصمیم طا-لبان برای ممنوعیت کار زنان در موسسات را به ‌شدت محکوم کرد.

او گفت: من ممنوعیت کارمندان زن سازمان‌های غیردولتی در افغانستان را به ‌شدت محکوم می‌کنم. این تصمیم باید فوراً لغو شود.

آنیکن هویتفلد در ادامه گفته که ناروی وضعیت را با شرکای خود بررسی و پاسخ مناسبی در این زمینه ارائه خواهد کرد.

از سوی دیگر، سفارت آلمان برای افغانستان گفته که دستور طا-لبان مبنی بر ممانعت زنان از کار در سازمان‌های غیر‌دولتی ظالمانه است.

این سفارت نیز شب گذشته، با نشر توییتی گفت: کسانی که از این اقدام طا-لبان آسیب می‌بینند، ضعیف‌ترین و نیازمندترین قشر جامعه‌اند.

اتحادیه اروپا هم اقدام طا-لبان مبنی بر منع کار زنان در موسسات را محدودیت شدید علیه توانایی‌های زنان افغانستان، نقض آشکار حقوق انسانی و اصول بشردوستانه خواند و محکوم کرد.

نبیلا مسرالی سخنگوی کمیسیون خارجی اتحادیه اروپا گفت: این اتحادیه تاثیر این محدودیت را بر کمک‌ها ارزیابی می‌کند.

در پی این دستور طا-لبان، امریکا و سازمان ملل هم این اقدام را محکوم کردند.

معاون وزیر خارجه امریکا گفت: این اقدام طا-لبان پیامدهای قابل توجهی برای تعامل جهان با طا-لبان خواهد داشت.

وزیر خارجه امریکا نیز گفت: ممنوعیت کار زنان در موسسات از سوی طا-لبان برای مردم افغانستان ویرانگر است و کمک‌های حیاتی و نجات بخش به میلیون‌ها نفر را مختل می‌کند.

ریچارد بنت گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد برای افغانستان نیز گفت: دستور وزارت اقتصاد طا-لبان مبنی بر تعلیق کارکنان زن در موسسات، توزیع کمک‌های بشردوستانه، صلح و امنیت را به خطر می‌اندازد.

او تاکید کرد که این تصمیم طا-لبان نقض فاحش حقوق بشری زنان است.

در همین حال، کرن دیکر کاردار سفارت امریکا برای افغانستان می‌گوید قاری دین محمد حنیف وزیر اقتصاد طا-لبان مسئول است.

او همچنین گفت که در شرایطی که زنان اجازه توزیع کمک‌ها به زنان و کودکان را ندارند او به عنوان نماینده «بزرگ‌ترین کمک‌کننده کمک‌های بشردوستانه به افغانستان» حق دارد صحبت کند.

این در حالی است که وزارت اقتصاد طا-لبان نا‌وقت روز شنبه با نشر بیانیه‌ای اعلام کرد که زنان پس از این نمی‌توانند در سازمان‌های غیر‌دولتی خارجی و داخلی کار کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا