آخرین اخبارافغانستانسیاست

واکنش‌های گسترده داخلی و خارجی به حمله خونین روز جمعه در کابل

خبرگزاری دید: انفجار خونین روز گذشته در مسجد و خانقاه خلیفه صاحب در ناحیه ششم کابل که بنا بر آمارهای متناقض ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشت، واکنش‌های گسترده ملی و بین‌المللی را برانگیخت.

واکنش‌های گسترده داخلی و خارجی به حمله خونین روز جمعه در کابل


منابع مختلف آمار تلفات این رویداد خونین را از ۵۰ تا ۷۰ کشته بیان کرده‌اند، اما فرماندهی امنیه طا-لبان برای کابل کشته شدن ۱۰ تن و زخم برداشتن ۳۰ تن را تایید کرده است.
ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طا-لبان این حمله را محکوم کرده و گفته است که این گونه کشتارهای وحشیانه در ماه رمضان «ربطی به اسلام و کشور ندارند».
او با خانواده‌های قربانیان ابراز همدردی کرده و گفته است که «عاملان این جنایات به‌زودی پیدا و مجازات خواهند شد».
عطا محممد نور رییس شورای رهبری جمعیت اسلامی نیز این حمله خونین را محکوم کرده است.
آقای نور در این پیام استخبارات برخی کشورهای همسایه را در پس این قضایا دخیل دانسته و انگشت اتهام را به سوی طا-لبان نیز برده است.
عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه حکومت پیشین در واکنش به حمله‌ دیروز گفته است که حمله به مساجد، تکیه خانه‌ها و خانقاه‌ها جنایت ضدبشری و مغایر ارزش‌های اسلامی و انسانی است.
حامد کرزی رییس ‌جمهور پیشین هم این حمله را محکوم کرده و گفته که این حمله کار دشمنان و اتحاد مردم افغانستان است.
کرزی این چنین حملات را توطئه خوانده و خواستار اقدام آگاهانه مردم افغانستان و تقویت بیشتر وحدت و همبستگی ملی برای خنثاکردن این توطئه شده است.
سفارت ایران در کابل نیز در واکنش به این حمله ضمن محکوم کردن حمله تروریستی روز گذشته در کابل گفت که جریان افراطی به شیعه و سنی رحم نمی‌کند.
سفارت ایران در کابل در توئیتی نوشت: حمله تروریستی به مسجد خلیفه صاحب کابل بار دیگر نشان داد که جریان افراطی در انجام جنایت به هیچ فرد مسلمانی اعم از شیعه و سنی رحم نمی‌کند؛ این سفارت ضمن محکومیت حادثه مذکور، امید دارد حکومت سرپرستی افغانستان در امر مبارزه با تروریزم و افراط و تأمین امنیت مردم این کشور موفق شود.
هیت معاونت سازمان ملل در کابل (یوناما) نیز گفته است که این حمله جان انسان‌ها و مقدسات دینی را نادیده گرفته است. یوناما گفته است که دو کارمند این نهاد نیز که در داخل مسجد بوده، متأثر شده‌اند.
مته نودسن معاون نماینده‌ ویژه سازمان ملل در کابل گفته است: «حملات اخیر علیه غیرنظامیان، هدف قراردادن اقلیت‌های قومی و مذهبی، نشان‌دهنده‌ روند نگران‌کننده در افغانستان است. این نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه و حقوق بشر است و باید فوراً پایان یابد».
خانم نودسن همچنین گفته است که حمله‌ دیروز به دنبال موجی از حملات در هفته‌های اخیر در مساجد و مدارس در شهرهای کابل، مزارشریف و کندز صورت گرفته است که به‌طور خاص اعضای اقلیت‌های هزاره، شیعه و صوفیان را هدف قرار داده است.
توماس ویست نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان نیز انفجار روز گذشته در کابل را محکوم کرده و گفته است که حمله به مردم بیگناه وحشتناک و در عین حال بیهوده است.
اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای، این حملات را شنیع و بزدلانه خوانده و با خانواده‌های قربانیان غم‌شریکی کرده است.
این اتحادیه در ادامه گفته است که «ترور در هیچ دین و ایمانی جایی ندارد».
در بیانیه‌ اتحادیه اروپا آمده است که افزایش شدید خشونت در افغانستان یک نگرانی جدی برای همه افغان‌ها و جامعه جهانی است.
این اتحادیه افزوده است که شهروندان افغانستان، اعم از زنان و دختران، کودکان و اقلیت‌های قومی و مذهبی شایسته زندگی در امنیت با رعایت کامل حقوق بشر و آزادی‌های اساسی خود هستند.
اتحادیه اروپا از طا-لبان خواسته است که امنیت شهروندان افغانستان را تضمین کنند و عاملان حملات را مورد بازخواست قرار دهند.
طی روزهای اخیر این دومین حمله به خانقاه‌ها است.
جمعه هفته‌ گذشته هم یک خانقاه در ولسوالی امام صاحب کندز هدف یک حمله مرگبار قرار گرفته بود که در آن حمله حدود ۱۰۰ نفر کشته و زخمی شدند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا