آخرین اخبارافغانستانسیاست

واکنش‌ها به انفجار روز جمعه در هرات!

خبرگزاری دید: انفجار روز گذشته در مسجد گازرگاه هرات که در آن مولوی مجیب انصاری و جمعی دیگر کشته شدند، واکنش‌های متفاوتی را برانگیخت. شماری تاسف خوردند و برخی نیز ابراز خوشحالی کردند.


واکنش‌ها به حمله انتحاری که روز گذشته(جمعه ۱۱ سنبله) در هرات واقع و مجر به کشته شدن مولوی مجیب انصاری و شماری از نمازگزارن شد، واکنش‌های مختلفی را در پی داشت.
حامد کرزی رییس جمهور پیشین، طا-لبان، رحمت‌الله نبیل، داکتر عبدالله عبدالله، نماینده ویژه امریکا برای افغانستان، یوناما و شماری از شهروندان درمورد این انفجار واکنش نشان داده‌اند.
حامد کرزی بدون نام بردن از مولوی انصاری این حادثه را نکوهش کرده است. او در پیامی وقوع انفجار در در مسجد گازرگاه را نکوهش کرده است.
طا-لبان کشته شدن مولوی مجیب انصاری روحانی پرنفوذ طرف‌دارشان را نکوهش کرده‌اند.
ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طا-لبان ساعاتی پس از کشته شدن او با نشر توییتی گفته که او در هنگام ادای نماز جمعه به قتل رسیده است. آقای مجاهد قتل این روحانی را ناجوان‌مردانه توصیف کرده و گفته که طا-لبان عاملان این جنایت را به کیفر می‌رسانند.
از سوی دیگر رحمت‌الله نبیل رییس عمومی امنیت ملی پیشین، در واکنش به کشته شدن مولوی مجیب‌الرحمان انصاری، در توییتی نوشته است:« ضرب‌المثل است که مار تا مار نخورد اژدها نمی‌شود. مارخوری‌های اخیر دال به ظهور اژدهای دیگری است.» ظاهراً این واکنش آقای نبیل اشاره‌ای به گسترش فعالیت‌های گروه داعش در کشور است.
نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان حمله‌ای را که به کشته شدن مولوی مجیب‌الرحمن انصاری انجامید محکوم کرده و گفته است که عاملان آن باید مورد پیگرد قرار گیرند.
دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان هم خواهان توقف حملات بر مردم و همچنین عبادتگاه‌ها شده است.
در اعلامیه یوناما آمده است که حمله روز جمعه در هرات را که منجر به کشته شدن ده‌ها تن به شمول کودکان شد محکوم می‌کند.
یوناما همچنین افزود: حملات بر شهروندان افغانستان که مصروف زندگی عادی خود اند و به عبادتگاه‌ها می‌روند، باید متوقف شود.
عبدالله عبدالله رییس پیشین شورای مصاحله ملی گفته است حمله به اماکن مذهبی و هدف قرار دادن مردم بی‌گناه جنایت بشری است.
قطر نیز این حمله را که منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی نمازگزار از جمله مولوی انصاری شد، محکوم کرده است.
علاوه بر چهره‌های سیاسی، شهروندان کشور نیز وقوع انفجار مرگ‌بار در هرات را نکوهش کرده‌اند؛ اما در برابر کشته شدن مولوی انصاری دیدگاه‌های متفاوتی ابراز کرده‌اند.
عده‌ای از شهروندان آقای انصاری را «شهید» خطاب کرده‌اند و عده دیگری گفته‌اند، کسانی که بانی ترویج خشونت و مرگ دیگران می‌شود، باید به ‌سزای اعمال‌شان برسد.
در حمله‌ انتحاری مرگبار روز جمعه در مسجد گازرگاه هرات ده‌ها نمازگزار به شمول مولوی انصاری، خطیب این مسجد کشته و دها تن دیگر زخمی شدند.
طا-لبان آمار قربانیان این رویداد را ۱۸ کشته و ۲۳ زخمی اعلام کردند. اما منابع محلی می‌گویند بیش از چهل نفر در این حمله کشته شده‌اند.
مولوی انصاری از منتقدان تند نظام جمهوری بود و با قدرت گرفتن طا-لبان، حامی آن‌ها شد. او اخیراً در گردهمایی علما در کابل گفته بود کسانی که در برابر حکومت طا-لبان می‌جنگند باید سر بریده شوند.
انصاری به دلیل سخنرانی‌های افراطی و ضد شیعه‌اش مشهور شده و مورد انتقاد بسیاری از شهروندان قرار گرفته بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا