آخرین اخبارجهانسیاست

واکنش‌ها به حمله خونین پشاور همزمان با افزایش آمار قربانیان

خبرگزاری دید: همزمان با ابراز واکنش‌ها در پیوند به حمله خونین پشاور، آمارها حاکی است که شمار کشته شدگان این رویداد خونین به ۹۵ کشته و ۲۲۵ زخمی افزایش یافته است.

حمله انتحاری مرگبار روز دوشنبه(۱۰ دلو) در پشاور که سبب کشته شدن ۹۵ تن و زخم برداشتن ۲۲۵ تن دیگر شد، واکنش‌های گسترده را در پی داشت.

آمارها نشان می‌دهد که شمار قربانیان این حمله هنوز هم در حال افزایش است. بیشتر کشته‌ شدگان بخشی از نیروی پلیس بودند و گمان می‌رود که هدف حمله آنها بوده‌اند.

استفان دوجارک سخنگوی آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل روز گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که آقای گوترش حمله انتحاری در مسجدی در پیشاور را به شدت محکوم می‌کند. او می‌گوید که به خصوص این حمله به مکان عبادت یک عمل شنیع است.

شهباز شریف نخست‌وزیر پاکستان با نشر بیانیه‌ای این حمله را شدیداً محکوم کرده و به طا-لبان پاکستانی هشدار داده که مسئول این اقدامات خواهند بود. او وعده داده که در مورد وضعیت ایالت خیبرپختونوا اقدامات لازم را روی دست خواهد گرفت.

عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان و رهبر حزب تحریک انصاف گفت: با نگاهی به افزایش تروریزم، ما باید سازمان های استخباراتی خود را تقویت کنیم و پولیس خود را به سلاح های جدید مجهز کنیم.

در افغانستان برخی از رهبران سیاسی سابق از جمله طا-لبان حمله انتحاری در مسجدی در پیشاور را محکوم کردند.

وزارت امور خارجه با نشر خبرنامه‌ای گفته است که حمله به نمازگزاران در مساجد را محکوم می‌کنند و این گونه اقدامات را در تضاد با آموزه‌های اسلام می‌دانند. این وزارت با قربانیان این رویداد تسلیت گفت.

همزمان اشرف غنی رییس جمهور پیشین افغانستان نیز با قربانیان حمله انتحاری اخیر در پیشاور ابراز همدردی کرد و گفت که اجماع بزرگی در رابطه با مبارزه با تروریزم در جهان اسلام وجود دارد و ضرورت هدف قرار دادن تروریزم در منطقه وجود دارد.

حامد کرزی دیگر رییس جمهور پیشین افغانستان نیز این حمله انتحاری را جنایت علیه بشریت خواند و گفت که این گونه اقدامات خلاف تمام اصول انسانی و اسلامی است.

عبدالله عبدالله رییس شورای عالی صلح دولت پیشین افغانستان نیز گفت که تروریزم در همه جا و در هر شرایطی محکوم است. وی تاکید کرد که افغانستان به عنوان قربانی چنین رویدادهایی به بهترین وجه درک می‌کند که بیشتر قربانیان این رویدادها غیرنظامیان هستند.

رحمت‌الله نبیل اما در واکنش به این حمله گفته است که مسئول مستقیم آن ارتش و آی اس آی پاکستان است. او افزوده که پاکستان با حمایت از تروریزم اکنون تاوان آن را می‌پردازد.

محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان نیز ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های قربانیان انفجار، گفته که «این یک امر واضح است که افراطیت و تروریزم بین‌المللی یک جریان ویرانگری است که برای تمام بشریت خصوصاً کشورهای منطقه یک تهدید واقعی است و مقابله با آن نیازمند تشریک مساعی جهانی و منطقه‌ای است».

اگرچه در ابتدا یکی از رهبران جنبش طا-لبان پاکستان مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت، اما بعداً سخنگوی تحریک طا-لبان پاکستان در بیانیه‌ای گفت که آنها به مساجد، مدارس، عیدگاه‌ها و سایر اماکن مقدس حمله نمی‌کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا