آخرین اخبارافغانستانسیاست

واکنش‌ها و انتقادها به سپردن سفارت کشور به طا-لبان؛ تهران: موضوع داخلی افغانستان است

خبرگزاری دید: تصمیم ایران برای سپردن امور سفارت افغانستان در تهران به امارت اسلامی، واکنش‌ها و انتقاداتی را برانگیخت، اما وزارت خارجه این کشور می‌گوید که این موضوع مسئله داخلی افغانستان است.

شامگاه روز گذشته( یکشنبه ۷ حوت) دیپلمات‌های دوره جمهوریت در سفارت افغانستان مقیم تهران، با تخلیه این سفارت تجهیزات و اسناد را به وزارت خارجه ایران تسلیم کردند.

در همین حال، وزارت امور خارجه امارت اسلامی می‌گوید فعالیت‌های سفارت در تهران پس از اعزام کاردار و دیپلمات‌های جدید ادامه خواهد یافت.

در اعلامیه کوتاهی که عبدالقهار بلخی سخنگوی وزارت خارجه منتشر کرد، آمده که «به اطلاع تمامی افغان‌های ساکن در جمهوری اسلامی ایران می‌رساند که فعالیت‌های سفارت افغانستان در تهران پس از اعزام شارژدافیر (کاردار) و دیپلمات‌های جدید به آن سفارت با روحیه و تعهد قاطع در امر خدمت‌رسانی به اتباع شریف دو کشور ادامه خواهد یافت».

دیپلمات‌ها و وابسته‌ها (اتشه‌ها) و بیشتر کارکنان محلی ساختمان این سفارت را یک روز پیش از «موعد تحویل‌دهی» به طا-لبان تخلیه کرده و گفته‌اند پس از امروز «مسئولیت» این نمایندگی برعهده آنها نیست.

عبدالقیوم سلیمانی، سرپرست پیشین سفارت افغانستان در تهران همراه با دیپلمات‌ها و بیشتر کارکنان محلی پیش‌تر گفته بودند حاضر نیستند برای حکومت طا-لبان کار کنند.

از سویی هم، وزارت امورخارجه ایران تحولات در سفارت افغانستان در تهران را «امری داخلی» و مربوط به افغانستان دانسته است.

روابط عمومی وزارت امورخارجه روز یکشنبه در اطلاعیه‌ای با رد برخی ادعاهای مطرح شده درباره سفارت افغانستان در تهران تاکید کرده است: «موضوع تحویل و تحول سفارت افغانستان در تهران، امری داخلی (مربوط به افغانستان) بوده و به هیچ عنوان وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به موضوع مزبور ورود نکرده است».

در اعلامیه تاکید شده که وزارت امور خارجه ایران، هیچ سند یا تجهیزات یا هر شی دیگری که متعلق به سفارت افغانستان در تهران بوده را تحویل نگرفته است.

اما به گفته منابع داخلی این سفارت، سیدرسول موسوی دستیار وزیر خارجه ایران هفته گذشته به دیپلمات‌های دولت پیشین اطلاع داد که در مورد واگذاری سفارت افغانستان به دیپلمات معرفی شده از جانب وزارت خارجه امارت اسلامی موافقت شده و آنها باید تا روز دوشنبه (۸ حوت) سفارت را تحویل نماینده معرفی شده از سوی طا-لبان دهند.

طا-لبان همچنین فردی را به عنوان سرکنسول برای کنسولگری افغانستان در مشهد معرفی کرده‌اند.

در نامه‌ای که پیشتر از سوی طا-لبان به این سفارت فرستاده شده بود، امیرخان متقی وزیر خارجه فضل احمد حقانی را به عنوان «سرپرست» سفارت در تهران معرفی کرده است.

واکنش‌ها

در واکنش به این موضوع، «شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان» که متشکل از رهبران سیاسی و مقام‌های دولت پیشین است، واگذاری سفارت افغانستان را در تهران به طا-لبان «خلاف عرف دیپلماتیک و در تضاد با منافع ملی افغانستان» خوانده است.

این شورا در اعلامیه‌ای گفته است «با این باور که جمهوری اسلامی ایران به اراده و منافع ملی افغانستان احترام می‌گذارد، توقع دارد که دولت ایران در این راستا تجدیدنظر نموده، پیشبرد امور سفارت افغانستان در آن کشور را با ساختار قبلی در جهت حمایت از عرضه خدمات مطمئن و مصئون به مهاجرین افغانستان مقیم آن کشور، حمایت نماید».

عطا محمد نور رهبر جمعیت اسلامی نیز به این موضوع واکنش نشان داده است. آقای نور در توییتی نوشته بود: گزارشاتی مبنی بر تحویل‌دهی نمایندگی‌ سیاسی افغانستان در تهران به نماینده طا-لبان وجود دارد……. توقع ما از کشور برادر و هم‌زبان ایران این است تا در مورد تجدید نظر نموده و نگذارد تاریخ و مردم این جفای بزرگ را قضاوت کنند.

هفته گذشته، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران در این رابطه گفت: «پایان ماموریت یک دیپلمات و سپردن سرپرستی امور سفارت به دیپلماتی دیگر از همان مجموعه سفارت به معنی تغییر در وضعیت حقوقی آن سفارت نیست.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا