آخرین اخباراسلایدشوجهانمنطقه

واکنش‌های بین‌المللی در پیوند به زمین‌لرزه شب گذشته ایران و عراق

حوالی ساعت بعد از ۹ شب گذشته زمین‌لرزه‌ای در مقیاس بیش از ۷ ریشتر مناطق غرب ایران و شرق عراق را لرزاند و امواج آن در سراسر خاورمیانه پخش شد.
این حادثه طبیعی که تاکنون بیش از ۳۰۰۰ کشته و زخمی برجای گذاشته در نوع خود فاجعه بار بوده و بازتاب گسترده‎ای در سطح رسانه‎های جهانی یافته و همدردی شمار زیادی از رهبران کشورهای جهان را به دنبال داشته است.
محمد اشرف غنی رییس‎جمهوری افغانستان نیز در پیامی با مردم و دولت‎های عراق و ایران ابراز همدردی کرده و گفته است که از این حادثه طبیعی به شدت متاثر است.
آقای غنی برای زخمیان این فاجعه طبیعی آرزو صحت کامل کرده و افزوده است که مردم و دولت افغانستان در این غم بزرگ با عراق و ایران شریک هستند.
عبدالله عبدالله رییس اجرایی کشور نیز، در پیامی که به همین مناسبت نوشته است، آن را فاجعه بار خوانده و افزوده است که از شنیدن آن شدیدا اندوهگین شده است.
آقای عبدالله نیز با مردم و دولت ایران و عراق ابراز همدردی و غم‎شریکی کرده است.
شماری از نهاد‎ها، کشورها و چهره‎های بین‎المللی نیز در پیوند به این حادثه طبیعی واکنش نشان داده و ابراز غم‎شریکی کرده‎اند.
دفتر سازمان ملل متحد در ایران پیام تسلیت و ابراز همدردی «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل در پی وقوع زلزله در غرب آن کشور را منتشر کرد که در آن آمده است: « دبیر کل عمیقاً از تلفات جانی و خسارات ناشی از زلزله یکشنبه شب در منطقه مرزی میان جمهوری اسلامی ایران و عراق متاسف است و پیام تسلیت و همدردی خود را به خانواده‌‌های داغدیده، دولت و مردم جمهوری اسلامی ایران و عراق ابراز می‌ کند و امیدوار است که مجروحان هرچه سریع تر بهبود یابند. سازمان ملل در صورت نیاز آماده همکاری است.»
رییس‎جمهور روسیه نیز، در پی وقوع زلزله و جان باختن شماری از شهروندان ایرانی و عراقی با روسای جمهور ایران و عراق ابراز همدردی کرد.
مسکو در بیانیه‎ای اعلام کرد که «ولادیمیر پوتین» رییس‎جمهور روسیه، جان باختن شماری ازشهروندان ایرانی و عراقی را در اثر زلزله بزرگ شب گذشته به روسای‎جمهور ایران و عراق تسلیت می‎گوید.
همچنان « فدریکا موگرینی » مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز درباره زلزله شب گذشته که مناطق مرزی ایران و عراق را به لرزه درآورد گفت: « من با خانواده قربانیان ومسئولان ایران و عراق و منطقه (خاورمیانه) اعلام همبستگی می‎کنم. به خوبی می‌دانیم که از عهده زلزله‌ای به این بزرگی برآمدن دشوار است و به همین دلیل آمادگی اتحادیه اروپا را برای پشتیبانی به هر نحوی که مفید تشخیص داده شود، اعلام می کنم.»
« نارندا مودی » نخست‎وزیر هند نیز در توییتی به بازماندگان قربانیان زلزله ایران و عراق تسلیت گفت.
در پیام آقای مودی آمده است: «من با بازماندگان زلزله ایران و عراق ابراز همدردی می‎کنم و امیدوارم مجروحان این حادثه هر چه سریع‎تر بهبودی خود را به دست آوردند.»
همچنان « جاستین ترودو » نخست‎وزیر کانادا در پیامی با خانواده قربانیان زمین‎لرزه در ایران و عراق همدردی کرد و در صفحه توییترش نوشت: «خبرهای انتشار یافته از ایران و عراق ناراحت کننده و حزن‎انگیز است. کانادایی ‎ها تسلیت عمیق خود را به خانواده قربانیان زلزله در این دو کشور ابراز می‎دارند.»
« الهام علی‌اف » رییس‎جمهور جمهوری آذربایجان نیز پیام تسلیتی برای «حسن روحانی» رییس جمهور ایران فرستاد.
در نامه تسلیت وی به روحانی آمده است: « از شنیدن اخبار خسارات شدید ناشی از زلزله ایران به شدت متاثر شدم. به مناسبت این فاجعه، از طرف مردم آذربایجان و از جانب خودم، عمیق ترین مراتب تسلیت را به شما، خانواده ها و عزیزان قربانیان و تمام مردم ایران تسلیت می‎گویم و آرزو می‎کنم مجروحان سریع‎تر بهبود یابند و خسارات این فاجعه طبیعی هرچه زودتر جبران شود.»
« مولود چاووش‌اوغلو » وزیر امور خارجه ترکیه هم، طی تماسی تیلفونی با «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران جان‎باختن شماری از شهروندان ایرانی را در زمین‎لرزه ۷٫۳ ریشتری شب گذشته در استان‎های مرزی ایران و عراق که باعث تلفات جانی ومالی در ایران شده است، تسلیت گفت.
« زیگمار گابریل » وزیر خارجه آلمان نیز، در کنفرانسی مطبوعاتی که امروز دوشنبه برگزار کرد به خانواده‎های قربانیان حادثه زلزله بزرگ عراق و ایران، تسلیت گفت.
گفتنی است که زمین‎لرزه شب گذشته در مرز ایران و عراق تاکنون، بیش از ۳۰۰ کشته و نزدیک به ۳هزار زخمی برجای گذاشته است.

 

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا