آخرین اخبارافغانستانسیاستگزارش

واکنش‌های تند داخلی در برابر حکمتیار

اظهارات جنجالی گلبدین حکمتیار در همایش اعضای حزب اسلامی مبنی بر این‌که جنگ در شمال افغانستان قومی است موجی از واکنش‌های تند را در پی داشت.
آقای حکمتیار در همایش اعضای حزب اسلامی که در کابل برگزار شده بود جنگ شمال را قومی خوانده بود.
به گزراش خبرگزاری دید، عبدالرب رسول سیاف از رهبران جهادی، در واکنش به سخنان حکمتیار گفته است که اقوام افغانستان با هم هیچ نوع دشمنی ندارند.
او افزوده:« جنگ روان در كشور نه به خواست مردم آغاز شده و نه به خواست شان دوام دارد بلكه طرح آن در بيرون، از طرف دشمنان ما ريخته شده و در داخل به همكارى اجيران‎شان آغاز گرديده و جریان دارد.»
رحمت‎الله نبیل رییس پیشین امنیت ملی نیز در واکنش به حکمتیار جنگ افغانستان را جنگ حق علیه باطل دانسته و گفته است که این، «جنگ وطن‌پرستان در برابر عمال بیگانه‎گان است»
آقای نبیل تاکید کرده که یک شب بیدارخوابی سربازان کشور را بهتر از کل عمر «بی‎هوده» کسانی می‎داند که برای تخریب کشور آماده شده‎اند.
این عضو حکومت پیشین همچنان، صف بندی‏های قومی و حزبی را سبب ایجاد فاصله میان مردم افغانستان می‎داند و به این باور است که برای نجات از وضعیت آشفته جاری مسایل قومی، سمتی و حزبی کنار گذشته شود.
از سوی دیگر، ارگ نیز در رابطه به اظهارات حکمتیار واکنش نشان داده و آن را دیدگاه شخصی وی دانسته است.
شاه حسین مرتضوی سرپست دفتر سخنگ‎وی ریاست‏جمهوری در صحبت با خبرگزاری دید، سخنان حکمتیار را در رابطه به جنگ جاری کشور رد کرده و گفت:« جنگ فعلی جنگ میان نیرو‏های امنیتی و دفاعی کشور با گروه‏های تروریستی است و نظر رهبر حزب اسلامی می‏تواند دیدگاه شخصی ایشان باشد.»
والی هرات نیز در برابر این سخنان حکمتیار اظهار نظر کرده و آن را نوعی برنامه سازمان استخبارات نظامی پاکستان دانسته است.
محمد آصف رحیمی والی هرات گفته است:« قومی خواندن جنگ جاری افغانستان از جانب « ISI» پاکستان مطرح می‎شود.»
وی، اضافه کرده که از دامن زدن این مسایل از سوی عناصر داخلی متاسف است.
گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی که هفته گذشته در جمعی از هواداران خود سخنرانی داشت، جنگ جاری شمال را قومی خواند.
رهبر حزب اسلامی در گفت‎وگو با بی بی سی نیز گفته بود که جنگ شمال قومی است که در نتیجه آن هزاران خانواده آواره شده‎اند.
گلبدین حکمتیار به تازه‎گی جنگ شمال را قومی خوانده، ولی دامن زدن به اختلافات قومی، زبانی، سمتی و مذهبی از سوی این چهره جنجالی بی‎سابقه نبوده و در زمانی که در برابر نظام کنونی جنگ مسلحانه نیز داشت، گفته بود که اقوام غیر پشتون بیش از حد نفوس‎شان در حکومت سهم داده شده‎اند.
گفتنی است که آقای حکمتیار یکی ازچهره‎های جنجالی سه دهه اخیر کشور است و آگاهان سیاسی به این باورند که مخالفت با هرنوع نظامی، جزو خصوصیات شخصی او شده است.
اختر سهیل – خبرگزاری دید

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا