آخرین اخبارجهانسیاست

واکنش‌های جهانی پس از خروج ترامپ از برجام

پس از خروج دونالد ترامپ از برجام، این اقدام رییس جمهوری ایالات متحده امریکا واکنش‌های زیادی را در سطح جهان در پی داشت.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری امریکا رسماً کشورش را از توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی خارج کرد.
او فرمانی را امضا کرد که بنا بر آن تحریم‌های هسته‌ای ایران که بر اساس برجام تعلیق شده بود، طی یک دوره زمانی برمی‌گردد.
به نقل از بی بی سی، دقایقی پس از تصمیم آقای ترامپ برای ترک برجام، اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای تاکید کرد که «برجام یک توافق چند جانبه است و نمی‌توان آن را به طور یک طرفه ترک یا ملغی کرد.»
در بیانیه اتحادیه اروپا آمده:« ما از تصمیم امروز امریکا برای ترک برجام متاسفیم و چنانچه ایالات متحده نظرش را در این باره تغییر دهد، از آن استقبال خواهیم کرد.»
اتحادیه اروپا تاکید کرده است که اگر ایران به تعهداتش در برجام پابند بماند که تاکنون چنین بوده است، اتحادیه اروپا نیز به برجام متعهد خواهد بود.
روسیه نیز لحظاتی پس از خروج امریکا از برجام در این مورد واکنش نشان داده و آن را توهین به قواعد بین‌المللی خواند.
روسیه که یکی از اصلی‌ترین امضاکنندگان توافق هسته‌ای با ایران و از متحدان اصلی این کشور است در واکنشی تند به تصمیم دونالد ترامپ، اعلام کرده «خروج امریکا از برجام بی‌اعتنایی توهین‌آمیزی به قواعد بین‌المللی» است.
وزارت خارجه روسیه با نشر اعلامیه‌ای، گفته است: امریکا یک بار دیگر بر خلاف خواست و اراده دیگر کشورها گام برداشته» است.
کرملین ضمن محکوم کردن تصمیم رییس‌جمهوری امریکا برای خارج کردن کشورش از برجام گفته:« این تازه‌ترین گواه بر این است که امریکا قابلیت مذاکره کردن را ندارد.»
فرانسه نیز به خروج امریکا از برجام واکنش نشان داده و گفته است که فرانسه، بریتانیا و آلمان از این تصمیم ترامپ متاسف هستند.
امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه در توییتر نوشته است:« فرانسه، بریتانیا و آلمان از تصمیم امریکا برای ترک برجام متاسفند.»
رییس‌ جمهور فرانسه که روابط صمیمانه‌ای با آقای ترامپ دارد، در توییت خود نوشته «اکنون پروتکل الحاقی مورد تهدید قرار گرفته» است.
واکنش کانادا: برجام موثر بوده و ما از آن حمایت می‌کنیم
وزارت خارجه کانادا (همسایه شمالی امریکا) با صدور بیانیه‌ای از توافق هسته‌ای با ایران حمایت کرده و گفته از نظر این کشور برجام به تحقق استراتژی این کشور مبنی بر ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای کمک می‌کند؛ چرا که توانسته از زمان اجرا « ایران را متعهد و پاسخگو» نگه دارد.
در پایان این بیانیه، کانادا حتی اشاره کرده که تاکنون ۱۱ میلیون و پنجصدهزار دالر به آژانس بین‌المللی انرژی اتومی که نهاد ناظر بر راستی آزمایی تعهد ایران به برجام است، کمک مالی کرده است.
در این بیانیه، کانادا همچنین گفته همزمان با محکوم کردن ایران در حمایت از فعالیت‌های تروریستی، از خروج امریکا از برجام متاسف است.
باراک اوباما رییس جمهور پیشین امریکا نیز با محکوم کردن تصمیم اخیر ترامپ، خروج از برجام را پشت کردن به متحدان امریکا دانسته است.
باراک اوباما که توافق هسته‌ای با ایران در زمان او منعقد شد، در بیانیه‌ای مفصل به تصمیم دونالد ترامپ واکنش نشان داده و آن را پشت کردن به نزدیک‌ترین متحدان امریکا خوانده است.
آقای اوباما که به باور بسیاری، وجود امضای او در پای توافق برجام یکی از عوامل تصمیم ترامپ به خروج از این توافق بوده است، ساعتی پس از اعلام رسمی خروج امریکا از این توافق در بیانیه‌ای نوشته:« در عرصه امنیت ملی، کمتر چیزی وجود دارد که از تهدید سلاح هسته‌ای برای امریکا مهم‌تر تلقی شود.»
او در شش دلیل جداگانه دلایل خود را برای موثر بودن برجام برشمرده و گفته:
برجام فقط یک توافق دو جانبه میان دولت امریکا و ایران نیست بلکه بعد از سال‌ها تلاش برای کسب حمایت متحدانمان آن میان امریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین و روسیه، اتحادیه اروپا در یک طرف و ایران در سوی دیگر امضا شده
برجام توانسته برنامه هسته‌ای ایران را به طور چشم‌گیری به عقب بازگرداند
برجام بر اساس اطمینان تنظیم نشده و برای همین نظام جامعی برای نظارت بر ایران و تاسیسات آن در برجام لحاظ شده
ایران به برجام متعهد بوده و این تنها مورد تایید دولت من نبود بلکه دیگر نهادهای اطلاعاتی دولت فعلی هم به آن اذعان کرده‌اند و آژانس انرژی اتومی هم آن را تایید کرده.
برجام تاریخ انقضا ندارد و لزومی نداشت که اکنون نگران سال‌های دور باشیم
برجام هیچ‌گاه قصد حل تمام مشکلات امریکا را با ایران نداشته است.

باراک اوباما پس از طرح دلایل شش‌گانه خود برای اثربخشی برجام نوشته: « بر اساس این حقایق، تصمیم امروز برای ترک برجام آن هم بدون این که ایران آن را نقض کرده باشد، یک اشتباه است. بدون برجام، امریکا در نهایت باید با دو گزینه روبرو شود؛ ایران هسته‌ای و یا جنگ در خاورمیانه.»
مردم آمریکا:«ایران برجام را نقض کرده، اما باید در آن بمانیم»
تصمیم آقای ترامپ روز سه ‌شنبه در حالی اعلام شد که به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان یک نظرسنجی تازه نشان داده ۶۳ درصد از مردم امریکا معتقدند کشورشان باید در برجام بماند و ۲۹ درصد می‌گویند کشورشان باید از این توافق خارج شود.
با این همه، امریکا از برجام خارج شده و جهان باید منتظر تبعات بعدی این تصمیم کاخ سفید باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا