آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

واکنش‌های داخلی و خارجی در پیوند به اعلام دولت جدید طالبان در افغانستان

در پی اعلام اعضای کابینه سرپرست از سوی طالبان، چهره‌های سیاسی افغانستان، سازمان ملل متحد و شماری از کشورهای جهان واکنش نشان دادند.


عطامحمد نور رهبر جمعیت اسلامی اعلام کابینه طالبان را فاقد جایگاه در قانون اساسی و تخصص گرایی خوانده است.
آقای نور گفته: آن‌چنانی‌که انتظار می‌رفت، طالبان پس از اشغال افغانستان، حکومتی را اعلان کردند که در هیچ جای قانون اساسی کشور جایگاه ندارد و فاقد تخصص گرایی محض است.
برخی شخصیت‌های دیگر کشور نیز همانند صلاح‌الدین ربانی در پیوند به اعلام ساختار کابینه طالبان گفته‌اند که این ترکیب همه شمول نیست.
سازمان ملل متحد، ایالات متحده، ترکیه و قطر واکنش نشان داده و گفته‌اند که طالبان را با اعمال‌شان قضاوت می‌کنند، نه حرف.
ایالات متحده گفته است که این کشور نگران «وابستگی و سوابق» برخی افرادی هستند که از سوی طالبان در پست‌های بلندپایه دولت جدید افغانستان معرفی شده‌اند.
سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفته است: فهرست اسامی اعلام‌شده منحصراً شامل افرادی است که اعضای طالبان یا نزدیکان آن‌ها هستند و هیچ زنی نیست. ما همچنین نگران وابستگی‌ها و سوابق برخی افراد هستیم.
وی افزوده است: ما می‌دانیم که طالبان این را به عنوان کابینه موقت معرفی کرده‌اند. با این حال، ما طالبان را بر اساس اقدامات آن‌ها قضاوت می‌کنیم ، نه بر اساس کلمات.
رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه گفته است که با دقت تحولات افغانستان را زیر نظر دارد.
وی در سفرش به جمهوری دموکراتیک کانگو به خبرنگاران گفته است: ما نمی‌دانیم این کابینه موقت چند وقت دوام می‌کند. تمام آنچه می‌توانیم انجام دهیم تعقیب این روند با دقت است.
معاون وزیر خارجه قطر در واکنش به اعلام دولت جدید در افغانستان گفته است: آن‌ها عملگرایی زیادی از خود نشان داده‌اند. بیایید از فرصت‌های موجود در آن‌جا استفاده کنیم … و به اقدامات عمومی آن‌ها نگاه کنیم.
فرحان حق سخنگوی سازمان ملل متحد گفته است که این نهاد جهانی در اقدامات به رسمیت‌شناختن دولت‌ها شرکت نمی‌کند.
وی گفت: این موضوعی است که توسط کشورهای عضو انجام می‌شود، نه توسط ما. از دیدگاه ما، در مورد اعلامیه امروز، تنها یک راه‌حل مذاکره و فراگیر، صلح پایدار را در افغانستان به ارمغان می‌آورد.
سخنگوی ملل متحد افزود: سازمان ملل متحد متعهد به کمک برای یک راه‌حل مسالمت‌آمیز است، حقوق بشر همه افغان‌ها، به ویژه زنان و دختران را ارتقا می‌دهد و کمک‌های بشردوستانه نجات‌بخش را ارایه می‌دهد.
در همین حال، پرامیلا پاتن رییس آژانس زنان سازمان ملل متحد گفته است که خارج کردن زنان از چوکات دولت جدید در افغانستان تعهد طالبان را به حفاظت و احترام به حقوق زنان و دختران زیر سئوال می‌برد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا