آخرین اخبارافغانستانسیاستگزارش

واکنش‌های داخلی و خارجی در پیوند به ترور جنرال عبدالرازق

ترور جنرال عبدالرازق فرمانده قدرتمند پولیس کندهار و از چهره‌های سرسخت مخالف طالبان، موجی از واکنش‌های ملی و بین‌المللی را در پی داشت.



جنرال عبدالرازق فرمانده پولیس کندهار شامگاه امروز که در یک نشست امنیتی به منظور تامین بهتر انتخابات در کندهار شرکت کرده بود، ترور شد.
به گزارش خبرگزاری دید، رییس جمهور محمد اشرف غنی در واکنش به این حادثه تروریستی اطمینان داد که وضعیت در کندهار به حالت عادی برمی‌گردد.
رییس جمهور غنی که از طریق تلویزیون ملی صحبت می‌کرد گفت که هیئت بلند پایه‌ای به هدف بررسی وضعیت در کندهار و رویدادی که در آن فرمانده پولیس و رییس امنیت ملی آن ولایت کشته شدند، توظیف شده است.
وی افزود: برای کنترول وضعیت در کندهار یک رهنمود تهیه شده است که بر اساس آن امشب هیئتی به ترکیب معصوم ستانکزی رییس عمومی امنیت ملی، نماینده‌های بلندپایه وزارت‌های داخله و دفاع و نیروهای کوماندو وارد ولایت کندهار خواهند شد.
در همین حال، داکتر عبدالله عبدالله رییس‌اجرایی حکومت وحدت ملی حمله کندهار را نکوهش می‌کند. او در توییترش نگاشته است:« از جان باختن دوست صمیمی، وطن دوست و قهرمان مبارزه با تروریزم جنرال عبدالرازق و جنرال مومن حسن خیل، آمر امنیت کندهار عمیقأ غمگینم. ما شدیداً این حمله تروریستی را نکوهش می‌کنیم.»
محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی نیز در پیامی در صفحه رسمی فیسبوکش نوشت که حمله کندهار یک دسیسه سازمان یافته از قبل بوده و سد آهنینی که عبدالرازق با درایت و تدبیر، با شجاعت واخلاق خود در برابر تروریزم ایجاد کرده بود، شکسته شد.
عطامحمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی نیز گفته که جنرال عبدالرازق فرزند صادق و فداکار این کشور، در پی یک توطئه ناجوان مردانه، به شهادت رسیده است.
آقای نور تاکید کرده:« شهادت جنرال عبدالرازق در یک محل مصئون و تحت شرایط شدید امنیتی نشان می‌دهد که او در نتیجه توطئه حریفانش و مقامات بلند پایه درون حکومت، هدف قرار گرفته است.»
آقای نور افزوده:« باور ما اینست که برخی مراجع حکومتی نه تنها توانایی رسیدگی به عوامل چنین رویدادها را ندارند که بیشتر در ‌نقش «جاده صاف کن» چنین حوادث هم شناخته می‌شوند. اما همسنگران و دوستان جنرال عبدالرازق شهید، خون پاک او را بی پاسخ نخواهند گذاشت.»
صلاح‌الدین ربانی وزیر خارجه کشور نیز در پیامی نوشت: جنرال عبدالرازق فرمانده جسور و يكي از بازوان توانمند مردم افغانستان در جنگ با تروريزم و خار چشم دشمنان اين سرزمين بود. ضمن محكوم
كردن اين جنايت، شهادت او را ضايعه كلانی برای دولت و مردم افغانستان می‌پنداريم، اما دشمنان بدانند كه مردم در برابر توطئه‌هاي آن‌ها كوتاه نخواهند آمد.
همچنان خبر ترور جنرال عبدالرازق فرمانده پیشین پولیس کندهار، موجی از احساسات مردم را در شبکه‌های اجتماعی برانگیخت.
مردم صرف نظر از قومیت، مذهب و زبان در این غم خود را شریک دانسته و ترور او را محکوم کردند.
بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی به احترام او عکس پروفایل شان را سیاه کردند.
از سویی هم‌، نارندرا مودی نخست‌وزیر هند نوشت که از وقوع رویداد قندهار شوکه شده و هند این حمله را شدیداً محکوم می‌کند.
مودی گفته است که تاسف عمیق خود را به خاطر کشته شدن جنرال رازق ابراز می‌کند، زیرا افغانستان ارشدترین مقام نظامی خود را در قندهار از دست داده است.
عمران خان نخست‌وزیر پاکستان حمله تروریستی قندهار را که والی، فرمانده پولیس و رییس امنیت ملی هدف قرار گرفت محکوم کرد و این حادثه را به رییس جمهور غنی، خانواده‌های قربانیان و مردم افغانستان تسلیت گفته است.
عمران خان توییت کرده است که صلح و امنیت پاکستان به صلح و امنیت افغانستان وابسته است.
شریف یفتلی رییس ستاد ارتش کشور گفته که فرد مهاجم «گلبدین» نام دارد.
طالبان مسئولیت این حمله را به عهده گرفته و اعلام کردند که یکی از نفوذی‌های این گروه به‌نام ابودجانه این حمله را انجام داده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا