آخرین اخبارافغانستانتحلیلجهانمنطقه

واکنش‌های متفاوت در برابر راهبرد تازه امریکا


پیش از ظهر امروز به وقت افغانستان، دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا در یک سخنرانی برای نظامیان کشورش راهبرد تازه آن کشور در مورد افغانستان را اعلام کرد.
هرچند تاکنون کشورهای منطقه و جهان در این مورد واکنش نشان نداده‌اند، ولی گروه طالبان و حکومت افغانستان دو طرفی هستند که در واکنش به آن مواضع متفاوت اختیار کرده‌اند.
حکومت افغانستان از این راهبرد استقبال کرده و آن را راهبردی دانسته است که با مشوره حکومت افغانستان تهیه شده است. حکومت همچنان گفته است که این راهبرد نتیجه زحمت‎ها و کار مشترک چند ماهه افغانستان و امریکا است، ولی حمدالله محب، سفیر کابل در واشنگتن دی‎سی در حالی که از آن استقبال کرده اما گفته است که امریکا باید نیروهای امنیتی ملی افغانستان را بیش‌تر تجهیز کند.
آقای محب گفته است که اگر نیروهای امنیتی داخلی تجهیز نشوند، این راهبرد هم به جستن راه حل موقتی برای تامین امنیت مبدل خواهد شد.
در آن سوی معادله اما، طالبان با نشر خبرنامه‎ای راهبرد تازه ترامپ را عاملی برای ادامه جنگ در افغانستان خوانده و آن را رد کرده‌اند.
این گروه گفته است که تا زمان خروج کامل نیروهای خارجی از کشور به جنگ ادامه خواهند داد.
در راهبرد تازه امریکا در افغانستان، همچنان به پاکستان هشدار داده شده که پناه دادن به شبکه‌های تروریستی در خاک آن کشور برای جهان قابل قبول نیست.
بیانات صریح و ‌بی‌پیشینه ترامپ، که اسلام‌آباد را به سر دو راهی قرار داده و گفته است که «اکنون زمان آن رسیده‌است که پاکستان ثابت کند که با ما است یا با تروریست‌ها»، نیز در صورتی که جامه عمل بپوشد، در مهار سیاست‌های خصمانه اسلام‌آباد با کابل، بی‌تاثیر نخواهد بود.
حکومت پاکستان اما تاکنون به صورت رسمی در برابر آن واکنش نشان نداده و چیزی در رد یا تایید آن نگفته است.
ایران نیز که یکی از بازیگران مهم منطقه‌ای در قبال قضایای افغانستان است، به رغم این‌که موضع رسمی به این راهبرد اتخاذ نکرده، ولی از فحوای سیاست این کشور بر می‌آید که نگاه منطقه‌ای و جئوپولتیکی به کشورهای همسایه‌اش داشته و به ادامه حضور قدرت‌های غربی و بویژه امریکا در افغانستان، روی خوش نشان نخواهد داد، اما با این‌همه، هنوز موضع رسمی حکومت ایران در رابطه نامعلوم است.
در سوی دیگر مسئله جنگ در افغانستان، روسیه قرار دارد. این کشور هرچند در اوایل، حضور نظامی ناتو را برای مبارزه با طالبان حمایت ضمنی کرد، ولی رفته رفته از حضور امریکا در آسیای میانه «حیاط خلوت روسیه» نگران شده و مخالف استفاده از گزینه نظامی در افغانستان شد.
چین هم با توجه به حضور گسترده نظامی امریکا در جاپان و کوریای جنوبی از بودن امریکایی‌ها در غرب آن کشور خوشنود نخواهد بود. این کشور همیشه از حضور امریکا در حوزه غرب دریای آرام ابراز نگرانی کرده است و بدون شک از افزایش سربازان ایالات متحده در افغانستان حمایت نخواهد کرد.
حال با توجه به وضعیت منطقه آسیای‌ میانه، جنوب آسیا و خاورمیانه باید منتظر واکنش‌های متفاوت کشورهای منطقه در خصوص راهبرد تازه ترامپ باشیم.
روسیه، چین، پاکستان، ایران و هند پنچ بازیگر اصلی منطقه به شمار می‎روند و در این مورد واکنش نشان خواهند داد.
ایران آن را رد خواهد کرد و روسیه نیز در پی امتیاز گرفتن بر خواهد آمد.
از جانب دیگر، چین با احتیاط موضع خواهد گرفت و پاکستان هم به رغم تاختن ترامپ به آن کشور از آن استقبال خواهد کرد.
چند روز آینده این راهبرد محور بحث‌های داغ سیاسی در جهان خواهد بود، ولی آنچه برای افغانستان مهم است این‌که باید از این فرصت به خوبی استفاده کرده و از بحران تروریزم رهایی یابد.
ناگفته نباید گذاشت که وعده‌های ترامپ به افغانستان، پیش‌شرط‌‌هایی دارد که از آن جمله: زدودن فساد، عزم قاطع در نبرد با هراس‌افکنان و انجام اصلاحات بنیادین در کشور، مدنظر است، چه‌این‌که وی تاکید داشت دیگر «چک سفیدی» در بدل کارهای انجام ناشده به کابل داده نخواهد شد.
ظاهر شکوهمند – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا