آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاست

واکنش‌های متفاوت در برابر سپیدار و بلخ!


پس از اظهارات اخیر عطا محمد نور والی بلخ و رییس اجرایی جمعیت اسلامی، برخی از اعضای رهبری جمعیت اسلامی از موضع آقای نور حمایت کرده و برخی دیگر به حمایت از داکتر عبدالله موقف گرفته‌اند.
عطا محمد نور در سخنرانیِ که به مناسبت شهادت «عبدالقادر ذبیح‌الله» در مزارشریف داشت داکتر عبدالله را متهم کرد که علیه اعضای جمعیت توطیه می‌کند.
در همین حال، داکتر عبدالله در واکنش به این اظهارات آقای نور در نشست شورای وزیران گفت که در هیچ توطیه‌ای دست نداشته و شورای رهبری جمعیت اسلامی هم با منظور شدن استعفای وی از سوی ریاست جمهوری موافق بوده است.
به گزارش خبرگزاری دید، در این میان برخی از اعضای برجسته شورای رهبری جمعیت اسلامی از موقف عطا محمد نور حمایت کرده و ریاست اجرایی حکومت را متهم به عدم صداقت در این مورد می‌کنند.
نورالرحمان اخلاقی عضو شورای رهبری جمعیت اسلامی در واکنش به سخنان داکتر عبدالله گفته است که در تمام مراحل مربوط به مسئله والی بلخ عضو تیم مذاکره کننده با ریاست اجرایی حاضر بود، ولی آخرین حرف داکتر عبدالله در این مورد، «ناممکن است» بوده است.
وی، ادامه داده است که تمام خواست رهبری جمعیت از داکتر عبدالله گرفتن فرصت ۱۴ روزه برای رای‌زنی با عطا محمد نور بود، ولی آقای عبدالله با این موضوع موافقت نکرد.
آقای اخلاقی می‌گوید که در تمام مراحل، خواست رهبری جمعیت اسلامی ماندن عطا محمد نور و ختم مسالمت‌آمیز این مسئله بود.
او گفت:« شب ۲۶ قوس، جلسه کمیته مربوطه از ساعت ۵ شام تا حوالی ۱۱ شب ادامه یافت. تنها درخواست تیم مذاکره‌کننده، گرفتن فرصت ۱۴ روزه از رییس اجرایی بود تا این موضوع به یک غایله تبدیل نشود. اما آخرین پاسخ رییس اجراییه این بود که «نا ممکن» است. در آن شب متوجه شدیم که در هیچ یک از مراحل، داکتر عبدالله عبدالله این موضوع را به صورت مستقیم به اشرف غنی مطرح نکرده بود و فقط از طریق رحیمی رییس دفتر اشرف غنی و استانکزی پیامش را به غنی فرستاده بود.»
اسماعیل خان دیگر عضو برجسته رهبری جمعیت است که روز گذشته حمایت خود را از موضع والی بلخ اعلام کرد.
اسماعیل خان با غیر قانونی خواندن حکومت موجود، گفت که کنار زدن عطا محمد نور از صلاحیت‌های قانونی تیم ارگ نیست.
وی همچنان، نبود والی بلخ را در این مرحله سیاسی در بلخ به عنوان فروریختن آخرین سنگر مبارزه علیه داعش عنوان کرد.
یونس قانونی و امان‌الله گذر دو عضو دیگر شورای رهبری جمعیت اسلامی نیز، از موضع عطا محمد نور در برابر ارگ و سپیدار حمایت کرده و کنارزدن او را از ولایت، ناپذیرفتنی دانستند.
از سویی هم، امرالله صالح رییس پیشین امنیت ملی و ادیب فهیم معاون ریاست امنیت ملی از موضع داکتر عبدالله و ریاست اجرایی حمایت کرده و خواستار حل تنش‌ها شدند.
ادیب فهیم در فیسبوکش نوشته است:«جناب داكتر صاحب عبدالله عبدالله در جايگاه رهبرى مجاهدين و نمايندگى ميليون‌ها هموطن ما در حكومت قرار دارد، بى‌احترامى به اين جايگاه، بى‌احترامى به همه ماست.»
همچنان امرالله صالح رییس پيشين امنيت ملى و رهبر روند سبز نيز در برابر اظهارات عطا محمد نور واکنش نشان داده است.
آقای صالح در صفحه فيسبوک خود نوشته است: «روند سبز افغانستان به عنوان عضو فعال و پُرتحرک جریان اصلاحات و همگرایی در انتخابات سال ٢٠١٤ از داکتر عبدالله عبدالله حمایت و پشتیبانی نمود. متاسفانه حلقات مشخص از تیم رقیب، در تبانی تنگاتنگ با حکومت آقای کرزی متوسل به تقلب گسترده شدند و انتخابات بدون نتیجه واضح، پایان یافت.»
رییس روند سبز با کنایه، عطا محمد نور را متصف به «متوهم» بودن کرده و افزوده است:« گروه‌ها، شخصیت‌ها و سازمان‌های متعدد، چه در پیکارهای انتخاباتی و چه در مقاومت و ایستادگی بر ضد تقلب، نقش معین خود را ادا ساختند که در حافظه‌ها تازه است. آن‌هایى که ادعای ابرحامی و ابربازی‌گر را دارند، در توهم به سر می برند.»
این اختلافات در حالی مطرح شده است که شورای رهبری جمعیت اسلامی در اعلامیه‌های رسمی از موقف عطا محمد نور حمایت کرده و از ریاست جمهوری خواسته است که در مورد برکناری والی بلخ تجدید نظر کند.
آخرین حرف جمعیت اسلامی نیز، اولتیماتومی بود که صبح امروز به ارگ داده شد تا به زودی در این مورد پاسخ بگوید.
تنش میان والی بلخ و ارگ-سپیدار پس از آن اوج گرفت که اداره امور ریاست جمهوری اعلام کرد عطا محمد نور از ولایت بلخ عزل و شخص دیگری به جای او گماشته شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا