آخرین اخباراجتماعافغانستانگزارش

واکنش‌های ملی و بین‌المللی بر انفجار خونین چهارراهی صدارت در کابل

انفجار خونین چارراهی صدارت کابل که دست کم ۱۰۰ کشته و ۱۶۰ زخمی برجای گذاشت، واکنش‌های ملی و بین‌المللی را در پی داشت.
به گزارش خبرگزاری دید، ارگ ریاست جمهوری با نشر اعلامیه‌ای حمله را محکوم کرده و این عمل تروریستی را «نابخشودنی» خوانده است.
ارگ گفته است که جنگ کنونی بر مردم افغانستان تحمیل شده و تروریزم پدیده‌ای است که از بیرون به افغانستان فرستاده می‌شود.
از سویی هم، ریاست اجرایی حکومت نیز با نشر پیامی حمله خونین بر مقر قبلی وزارت داخله را محکوم کرده است.
در پیام ریاست اجرایی آمده است: تروریست‌پروران با تشدید حملات انتحاری و انفجاری، از یک سو در پی کاهش فشارهای جامعه بین‌المللی و از جانب دیگر، به دنبال انتقام‌گیری هستند. اما آن روز فرا می‌رسد که کشورهای تروریست‌پرور، به خاطر ریختاندن خون صدها و هزاران انسان بی‌گناه مورد بازپرس قرار گیرند.
همچنان جنرال عبدالرشید دوستم معاون ریاست جمهوری با نشر پیامی در برابر این حمله مرگبار تروریستی واکنش نشان داده است.
در پیام جنرال دوستم گفته شده که انتقام خون هم‌وطنان بیگناه از تروریستان گرفته خواهد شد.
در بخشی از این پیام آمده است: همچنان‌که به شما وعده تأمین امنیت و برچیدن بساط دهشت و وحشت را داده بودم؛ اینک بار دیگر تکرار می‌کنم که در این راستا آماده خدمت گزاری هستم .هر زمانی‌که فرصت بازگشت به وطن برایم مساعد شود، انتقام خون هموطنم را از دشمنان دهشت‌افگن و زبون خواهم گرفت .
همچنان در بخشی دیگر از پیام آقای دوستم نهاد‌های امنیتی کشور به ضعف، غفلت و کمکاری متهم شده است.
محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی نیز با نشر پیامی در برابر این حمله واکنش نشان داده است.
در پیام محمد محقق آمده است: آنان با راه‌اندازی حملات مرگبار انتحاری در شهرها و به خاک و خون کشیدن افراد ملکی، می‌خواهند سلطه وحشت شان را گسترش داده و زندگی را در کام مردم افغانستان زهر نمایند.
عطا محمد نور والی بلخ و رییس اجرایی جمعیت اسلامی نیز واکنش تندی نسبت به حمله امروز کابل نشان داده و حکومت را به ضعف و عدم مدیریت متهم کرده است.
آقای نور گفته است که ضعف در مدیریت کشور و نهادهای امنیتی باعث شده است که مردم افغانستان هر روز در خاک و خون غلت بزنند.
عطا محمد نور یک بار دیگر خواستار بازنگری و تغییر در مدیریت و رهبری نهادهای امنیتی کشور شده است.
والی بلخ افزوده است: به نهادهای امنیتی و استخباراتی کشور توصیه می‌شود که به جای مصرف پول‌های اوپراتیفی در راستای توطیه علیه رقبای سیاسی، بر مبارزه با گروه‌های تروریستی متمرکز شوند.
سفارت امریکا نیز با نشر پیامی نسبت به حمله امروز کابل واکنش نشان داده است.
در پیام سفیر امریکا آمده است: من حمله بمب‌گذاری بی‌معنی و وحشیانه امروز را در کابل و مرتکبین آن را با شدیدترین الفاظ تقبیح می‌کنم.
سفیر امریکا همچنان پشتیبانی کشور را از نیروهای امنیتی افغانستان اعلام کرده است.
وزارت خارجه ایران نیز با نشر خبرنامه‌ای حمله مرگبار کابل را نکوهش کرده و مراتب همدردی کشورش را نسبت به خانواده قربانیان و دولت افغانستان اعلام کرده است.
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران اظهار داشت: جمهوری اسلامی همواره بر لزوم مبارزه مستمر با تروریزم در تمامی اشکال آن تأکید و عزم راسخ خود را در این خصوص نشان داده است. به باور ما همکاری و تشریک مساعی صادقانه کشورهای منطقه تنها راهکار مقابله با پدیده شوم تروریزم است.
گفتنی است که در حمله خونین امروز بر دروازه دوم ساختمان قبلی وزارت امور داخله در چارراهی صدارت شهر کابل که مسئولیت آن را گروه طالبان به دوش گرفت، دست کم ۱۰۰نفر کشته شده و بیش از ۱۵۰ نفر دیگر زخم برداشتند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا