آخرین اخبارافغانستانامنیت و حوادثگزارش

واکنش‌های ملی و بین‌المللی بر حمله به دانشگاه کابل

حمله مهاجمان مسلح بر دانشگاه کابل بیشتر از ۶۰ کشته و زخمی برجا گذاشته و با واکنش‌های شدید ملی و بین‌المللی مواجه گردیده است. حکومت افغانستان حمله بر دانشگاه کابل را کار گروه طالبان می‌داند.

گزارش از ضمیر محب
به گزارش خبرگزاری دید، مهاجمان مسلح حوالی ساعت ۱۱ صبح امروز دوشنبه (۱۲ عقرب) بر دانشگاه کابل حمله کردند. درگیری میان نیروهای امنیتی و مهاجمان حدود ۶ ساعت دوام کرد.
هنوز آمار دقیق تلفات معلوم نیست. اما منابع امنیتی می‌گویند در این حمله ۲۰ تن جان باخته و بیشتر از ۴۰ تن دیگر مجروح گردیده‌اند. بیشتر کشته‌شده‌ها و زخمیان دانشجویان می‌باشند.
تاکنون هیچ گروهی مسئولیت حمله بر دانشگاه کابل را به دوش نگرفته است. اما حکومت افغانستان حمله بر دانشگاه کابل را کار گروه طالبان خوانده است.
صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری در صفحه توییتر خویش این حمله را نکوهش کرده و نگاشته است: تروریستان پس از شکست ننگین در هلمند، اکنون مکان‌های اکادمیک را هدف قرار می‌دهند.
امرالله صالح معاون نخست ریاست جمهوری نیز در صفحه فیسبوکش این حمله را ناشی از ناکامی استخباراتی حکومت و گندیدگی وجدان برای گروه طالبان خوانده است.
عطامحمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی حمله بر دانشگاه کابل را جنایت نابخشودنی خوانده و افزوده است: حمله به پوهنتون کابل نشان می‌دهد که دشمنان مردم و کشور ما در پی تخریب بناهای اساسی کشور و انسداد مسیرهای آموزش اند. اما مردم این سرزمین با هزاران زخم از پا نمی‌افتند و هرگز از آموختن و دانش اندوزی دست نخواهند کشید.
عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی نیز این حمله را جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی خوانده و گفته است: تروریستان بزدل با حمله بر مراکرز آموزشی و دانشگاه‌ها، دشمنی و عداوت‌شان را با علم، دانش، آگاهی و روشنایی به نمایش گذاشتند.
حامد عبیدی سخنگوی وزارت تحصیلات عالی حمله بر دانشگاه کابل را جنایت بشری خوانده و گفته است: دشمنان مردم افغانستان یک‌بار دیگر ثابت ساختند که به هیچ اصول انسانی و اخلاقی پایبند نیستند.
سفارت ایران در کابل نیز این حمله را جنایت‌کارانه و تروریستی خوانده و تکرار حملات تروریستی و غیرانسانی را بر مراکز آموزشی و نهادهای مدنی در افغانستان یک امر خطرناک عنوان کرده است.
استیفانو پونتیکوروو سفیر غیرنظامی ناتو در افغانستان نیز این حمله را محکوم کرده و آن‌ را دومین حمله بر نهادهای آموزشی در ده روز اخیر در کابل عنوان کرده است.
این حمله در حالی صورت گرفت که قرار بود امروز دوشنبه (۱۲ عقرب) از سوی انتشارات‌های ایران و افغانستان در دانشگاه کابل، نمایشگاه کتاب برگزار گردد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا