آخرین اخبارافغانستانسیاستگزارش

واکنش‌های ملی و بین‌المللی به امضای توافق صلح امریکا و طالبان

امضای توافقنامه صلح میان امریکا و طالبان که روز گذشته در قطر انجام شد، واکنش‌های ملی و بین‌المللی زیادی در سطح ملی و بین‌المللی برانگیخت. واکنش‌ها از طیف‌ خوشبینی و استقبال تا ابراز نگرانی برخی سیاستمداران متفاوت است.

امضای توافقنامه صلح میان امریکا و طالبان که روز گذشته در قطر انجام شد، واکنش‌های ملی و بین‌المللی زیادی در سطح ملی و بین‌المللی برانگیخت. واکنش‌ها از طیف‌ خوشبینی و استقبال تا ابراز نگرانی برخی سیاستمداران متفاوت است.
به گزارش خبرگزاری دید، امضای توافقنامه صلح میان امریکا و طالبان که روز گذشته(شنبه۱۰ حوت) انجام شد، واکنش‌های ملی و بین‌المللی را در پی داشت.
آنچه بیشتر به نظر می‌رسد، این که سیاسیون افغانستان از این توافقنامه به گونه وسیع استقبال کرده‌اند.
عطا محمد نور رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی با نشر پیامی در توییتر از توافقنامه صلح استقبال کرده نگاشته است «ما مسیری طولانی را طی کرده‌ایم ، اما برای دستیابی به صلح شرافتمندانه، همۀ ما باید اجماع را ایجاد کنیم، بردباری و خویشتنداری نشان دهیم و در بعضی مواقع، به منظور منافع خود و حفظ جمهوری اسلامی افغانستان، مصالحه کنیم».
حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور، امضای توافقنامۀ صلح را «یک گام بزرگ به سوی صلح» خوانده است.
آقای کرزی در یک پیام توییتر ابراز امیدواری کرده است که این توافق راه را «برای یک مذاکرات همه شمول بین‌الافغانی و صلح پایدار هموار کند».
داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی نیز، با قدردانی از ایالات متحده و زلمی خلیلزاد، امضای توافقنامه را یک فرصت «مهم، حساس و تاریخی» برای افغانستان و تمام مردم افغانستان خواند که به گفته وی پس از سال‌ها جنگ فراهم شده است.
محمد کریم خلیلی رییس شورای عالی صلح، اقدام واشنگتن را مورد ستایش قرار داده آن را «گام مهم و معنادار در جهت حل بحران جنگ در افغانستان» عنوان کرد.
واکنش‌های بین‌المللی:
کاخ سفید پس از امضای توافقنامه با نشر اعلامیه‌ای نگاشته است «کاهش و خروج نیروهای امریکایی از افغانستان آغاز خواهد شد؛ اما، عملیات ضد دهشت‌افکنی برای ادامۀ منحل کردن گروه‌های دهشت‌افکن که خطر را متوجه امریکا و متحدینش می‌سازند، حفظ خواهد کرد».
تضمین‌‌های ضد دهشت‌افکنی از سوی طالبان، اعلام جدول زمانی خروج قوای خارجی از افغانستان، آغاز مذاکرات بین‌الافغانی و آتش‌بس دایمی و سرتاسری از شرایط اساسی این توافقنامه است.
زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان در یک سلسله پیام‌های توییتری نگاشته است: «ما یک توافقنامۀ را با طالبان امضا کردیم که اهداف ایالات متحده را تحقق می‌بخشد و افغانستان را در مسیر صلح قرار می دهد».
آقای خلیلزاد که امضا کنندۀ این توافق با گروه طالبان بود، نگاشته است «باید از تکرار اشتباهات گذشته پرهیز شود و افغان‌ها باید یکجا شده و یک کشور متحد، همه شمول و مستقل را تشکل دهند.
این دیپلومات ارشد امریکایی تاکید کرده که جهان نیز باید درس بگیرد و افغانستان را تنها رها نکند. «ایالات متحده سهم خود را در این عرصه ادا می‌کند. تجلیل واقعی زمانی خواهد بود که ما به این اهداف نایل آییم».
در کنار این، پیمان اتلانتیک شمالی یا ناتو، با نشر اعلامیه‌ای این توافق را نخستین گام «برای دسترسی به یک راه حل صلح آمیز جنگ افغانستان» خوانده و از گروه طالبان خواسته است «از این فرصت که برای صلح ایجاد شده، استفاده کند».
ناتو از کاهش مشروط نیرو های ماموریت حمایت قاطع در افغانستان در پی «عملی سازی تعهدات داده شدۀ گروه طالبان در توافقنامۀ صلح» خبر داده و بر تداوم حمایت این پیمان از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان یکبار دیگر تاکید شده است.
منشی عمومی سازمان ملل متحد نیز از تلاش ها برای دستیابی به یک توافق سیاسی پایدار در افغانستان استقبال کرده است.
در اعلامیه دفتر آنتونیو گوترش دبیرکل ملل متحد بر اهمیت حفظ کاهش خشونت در سرتاسر افغانستان تاکید شده و این مهم را برای تمام افغان‌ها «سودمند» خوانده است.
کانادا نیز از توافق صلح امریکا و طالبان استقبال کرد. وزیر خارجه کانادا با استقبال از امضای توافق‌نامه صلح بین امریکا و طالبان از تمام طرف‌های کشور خواست از این فرصت برای صلح و ثبات استفاده کنند.
فرانسوا فیلیپ شامپین وزیر امور خارجه کانادا در ارتباط به توافق‌نامه صلح امریکا و طالبان ابراز امیدواری کرده که این توافق بتواند منجر به ثبات و امنیت بیشتر افغانستان شود.
وی گفته است: «مردم افغانستان شایسته عاری بودن از خشونت و جنگ هستند. بعد از دهه‌ها جنگ، ورود این کشور به مذاکرات صلح به رهبری و مالکیت افغانستان، نیاز به مسیر مسالمت‌آمیز دارد».
این کشور ضمن قدردانی از حکومت قطر برای تسهیل گفت‌وگوهای صلح، افزود: «ما تمام طرف‌ها را تشویق می‌کنیم تا از این فرصت برای صلح و ثبات افغانستان استفاده کنند».
با این همه، توافقنامه صلح میان امریکا و طالبان روز گذشته دهم حوت در دوحه قطر امضا شده و بر بنیاد آن امریکا در مدت ۱۴ماه نیروهایش را از افغانستان خارج می‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا