آخرین اخباراجتماعاسلایدشوافغانستان

واکنش‌های ملی و بین‌المللی در پیوند به حمله خونین پنجشنبه در کابل

حمله مرگبار روز گذشته بر مرکز فرهنگی تبیان و خبرگزاری آوا در کابل که بیش از ۴۰ کشته و بیش از ۸۰ زخمی بر جای گذاشت و مسئولیت آن را گروه تروریستی داعش به دوش گرفت، واکنش‌های ملی و بین‌المللی را در پی داشت.
به گزارش خبرگزاری دید، ارگ ریاست جمهوری با انتشار اعلامیه‌ای حمله مرگبار روز گذشته را محکوم کرده و آن را جنایت ضد بشری خواند. در اعلامیه ارگ آمده است که تروریستان نمی‌توانند با انجام حملات تروریستی وحدت ملی مردم کشور را از هم بپاشند.
همچنان در بخشی دیگر از اعلامیه ریاست جمهوری از اراده قوی برای سرکوب گروه‌های تروریستی یاد شده و افزوده است که نیروهای امنیتی افغانستان تا نابودی آخرین لانه‌های تروریستان به عملیات شان ادامه خواهند داد.
ریاست اجرایی حکومت نیز با انتشار پیامی حمله روز گذشته را محکوم کرده و حمله به مراکز فرهنگی را به معنی حمله به مدنیت و دستاوردهای مردم دانسته است.
در بخشی از پیام ریاست اجرایی آمده است: تروریستان و حامیان‌شان باید بدانند که با ریختاندن خون انسان‌های بی‌گناه به هیچ یک از اهداف شوم خويش نمی‌رسند. دشمن با اين حملات در پی تفرقه‌افگنی و برهم زدن وحدت و اخوت مردم افغانستان می‌باشد؛ اما مردم ما کنه توطیه و اهداف شوم دشمنان شان را می‌دانند و قربانی دسایس نخواهند شد.

جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری نیز با نشر پیامی حملات خونین روز گذشته کابل را محکوم کرده است.
در پیام جنرال دوستم آمده است: من در حالی که این عمل نفرت‌بار، زشت، غیرانسانی و ودهشت‌افگنانه را به شدت محکوم می‌کنم، برای همه جان باخته‌گان این رویداد بهشت برین مسئلت نموده وبرای بازمانده‌گان شان صبر جمیل خواهانم.
جنرال دوستم به مسئله تکرار این گونه حملات بر مساجد و تکایا و مراکز فرهنگی نیز اشاره کرده و با انتقاد از بی توجهی حکومت خواستار رفع عاجل این نقیصه شده است:« در حالی که وقوع این گونه اتفاقات در مساجد و تکایا محتمل به نظر می‌رسید و رخدادهایی از این گونه از قبل اتفاق افتاده است، نبود تدابیر امنیتی در این مرکز فرهنگی، به کم توجهی‌های نهادهای امنیتی برمی‌گردد در حالی که قرار بود برای مساجد و تکایا افراد امنیتی توظیف گردد که امیدوارم بگونه فوری این نقیصه برطرف گردد.»
محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی نیز، در پیوند به این حمله خونین با انتشار پیامی آن را محکوم کرده است.
در پیام آقای محقق گفته شده:« دشمنان قسم خورده و خون‌خوار مردم افغانستان و در راس آن، گروه تکفیری و تروریستی داعش یک‌بار دیگر دست به جنایت زده و با انجام حمله تروریستی بر مرکز فعالیت‌هاى دینى(تبیان) و خبرگزاری افغان ( آوا ) در یک نشست فرهنگی این نهاد در غرب کابل، ده‌ها تن از فرهنگیان و افراد ملکی را شهید و زخمی ساختند.»
وی، همچنان از مردم خواسته است تا در چارچوب نیروهای حمایت از مساجد و مراکز دینی و فرهنگی دست به کار شوند.
صلاح‌الدین ربانی وزیر خارجه و رییس جمعیت اسلامی نیز با انتشار پیامی این رویداد را محکوم کرده است.
در پیام آقای ربانی آمده است: اين حمله تروريستی نشانه ديگری از وحشيگری تروريست‌ها بوده و واضح می‌سازد كه آن‌ها به هيچ ارزش و اصولی پايبند نبوده و از هيچ جنايتی دريغ نمی‌ورزند.
آقای ربانی افزوده است که به همين دليل، هرگونه نرمش در برابر اين‌گونه جنايت كارها، نادرست و خلاف امنيت و منافع ملی كشور است.
عطا محمد نور والی بلخ و رییس اجرایی جمعیت اسلامی نیز با نشر پیامی حمله روز گذشته را محکوم کرده و با انتقاد از سیاست‌های نادرست و عدم راهبرد دقیق امنیتی حکومت، انحصارگری و فعالیت‌های مشکوک بعضی حلقات را عامل رخدادهای این چنینی دانسته است.
در پیام آقای نور آمده است: نبود راهبرد درست امنیتی، ضعف مدیریت در حکومت و نهادهای امنیتی از عمده ترین عواملی است که این رویدادها در قلب تپنده افغانستان، بوقوع می‌پیوندد.
حامد کرزی رییس جمهوری پیشین افغانستان نیز در واکنش به این حملات، آن را محکوم کرده و حمله بر آزادی بیان و حقوق مدنی، فرهنگی و اجتماعی مردم افغانستان دانسته است.
ضیا مسعود، سید حسین عالمی بلخی، برخی از اعضای شورای ملی و شوراهای ولایتی ولایات هرات و بلخ و همچنان نهادهای خبرنگاری و حمایت از خبرنگاران این رویداد خونین را محکوم کرده و حمله بر آزادی بیان دانسته‌اند.
در همین حال، حمله مرگبار روز گذشته کابل واکنش‌های جهانی را نیز برانگیخته است.
برخی کشورها با انتشار پیامی این حمله را محکوم کرده‌اند.
سفارت ایالات متحده امریکا با نشر پیامی این حمله را محکوم کرده است.

جان بیس سفیر ایالات متحده امریکا در افغانستان گفته است: این حادثه یک بار دیگر بدکرداری و شرارت آن‌هایی را نشان می‌دهد که در پی تضعیف صلح و ثبات در افغانستان هستند. ما مطمئن هستیم که حکومت و مردم افغانستان با حمایت دوستان و شرکای خویش، مرتکبین این اعمال پلید را با شکست مواجه خواهند کرد.
وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز با نشر پیامی، حمله خونین روز گذشته را محکوم کرده است.
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته است: بدخواهان و نفرت پراکنان خشک مغز بیش از همیشه و در پی شکست‌های سنگین اخیر، منافع حقیر خود را در آشوب و ناآرامی در منطقه و کشتار بی‌گناهان می‌بینند‌ که حفظ هوشیاری دولت و ملت افغانستان و وحدت همه اقوام و گروه‌ها و نیز همکاری همه کشورهای منطقه رمز فایق آمدن بر مصائب و کینه‌توزی و خصومت بی‌حد و حصر تروریست‌های بی‌رحم و کور دل است.
از سویی هم زلمی خلیلزاد سفیر پیشین ایالات متحده در افغانستان و عراق، در واکنش به حمله روز گذشته خونین کابل، در توییتی گفته است که گروه داعش در افغانستان نیز، شکست خواهد خورد همان گونه که در عراق و سوریه شکست خورد.
گفتنی است که در حمله روز گذشته بر یک مرکز فرهنگی در کابل که مسئولیت آن را داعش به دوش گرفت دست کم ۴۱ نفر جان باخت و بیش از ۸۰ نفر دیگر زخمی شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا