آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاستگزارش

واکنش‌ها بر اصابت هاوان به اقامتگاه عطامحمد نور در بلخ

خبرگزاری دید: اصابت هاوان بر محوطه اقامتگاه عطامحمد نور رهبر جمعیت اسلامی هنگامی که با سران احزاب، نمایندگان بلخ در مجلس و شورای ولایتی، فرماندهان جهادی و متنفذین برای بسیج ملی علیه طالبان جلسه داشت، واکنش‌های ملی را برانگیخت.

شماری از چهره‌های سیاسی و دولتی با نشر مطالبی در صفحات رسمی شان، حمله بر دفتر سیاسی عطامحمد نور را نکوهش کرده‌اند. شامگاه روز گذشته محوطه اقامتگاه آقای نور مورد اصابت هاوان قرار گرفت، اما به کسی آسیب نرسید.

عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی در واکنش به این حمله، ضمن نکوهش و «بزدلانه» خواندن آن ابراز خرسندی کرده که به کسی آسیب نرسید.

رییس شورای مصالحه ملی نوشته: حملۀ تروریستی بر خانۀ برادر گرامی جناب استاد عطا محمد نور را با کلمات تند نکوهش می‌کنیم. این حملۀ بزدلانه درست هنگامی به وقوع پیوسته که استاد نور سرگرم جلسۀ امنیتی- نظامی با حضور فرماندهان و چهره‌های مردمی به منظور سرکوب و دفع حملات تهاجمی تروریستان در شمال کشور بوده است. خوشحالیم که در این رویداد به جناب استاد و دیگر بزرگان بلخ آسیبی نرسیده است.

به باور عبدالله، استاد عطا محمدنور از روزها بدین‌سو به ‌طور شبانه‌روزی در بلخ و ولایات همجوار کار می‌کند که جلو پیش‌روی دشمن و تحقق اهداف شوم و ناروای آنان را بگیرید. باور داریم که چنین حملات هراس‌افگنانه، کوچکترین تأثیری بر ایستادگی، مبارزه و مقاومت استاد عطا محمد نور برجا نخواهد گذاشت.

میر رحمان رحمانی رییس مجلس نمایندگان در واکنش به این حمله، عطامحمد نور را مدافع راستین این کشور خوانده و تاکید کرده که دشمنان مدافعان راستین و صادق وطن را هدف قرار می‌دهند.

رحمانی گفته: اطلاع یافتم که دشمنان مردم در یک سوی قصد نا جوانمردانه و مرموز، استاد عطا محمد نور را در محوطه اقامتگاه شان در ولایت بلخ هدف قرار دادند. خداوند را سپاسگزارم که جناب استاد از این حمله جان سالم بدر برده و به سلامت‌اند.

رحماین افزوده: در حالیکه برای همکاران و نزدیکان استاد که در رویداد یاد شده مجروح شده‌اند، شفای عاجل و کامل آرزو دارم، اذعان می دارم که در وضعیت ملتهب کنونی کشور دشمنان سوگند خورده مر‌دم افغانستان، برای رسیدن به اهداف شوم شان، بدون شک مدافعان راستین این مرز و بوم را هدف قرار می‌دهند.

از سویی هم، صلاح‌الدین ربانی ضمن نکوهش این رویداد ابراز خرسندی کرده که به کسی آسیب نرسیده است. آقای ربانی چنین حملات را اوج عقده‌مندی و قساوت گروه طالبان خوانده است.

او نوشته: خبرشدم که در محوطه اقامت‌گاه محترم استاد عطامحمد نور انفجاری صورت گرفته است که مایه تأثر و نگرانی است، اما از این‌که به لطف خداوند بزرگ، در این حادثه تروریستی به ایشان و خانواده شان آسیبی نرسیده، مایه‌ خرسندی‌ است.

آقای ربانی برای عطامحمد نور طول عمر و تندرستی آرزو کرده است.

ربانی در ادامه نوشته: حوادث اخیر در افغانستان به ‌ویژه در شمال کشور، بیانگر اوج قساوت و عقده‌مندی دشمن در برابر مردم این سر زمین است. اقدام‌های اخیر دشمن زیر شعار دین اسلام مانند به آتش‌کشیدن تأسيسات عام‌المنفعه، تاراج دارایی‌های مردم، در چهارچوب آموزه‌های انسانی اسلام، علی‌الخصوص در اخلاق جنگی‌ای که پیامبر گرامی اسلام همواره، یاران‌شان را بدان سفارش کرده‌اند، هیچ جایگاهی ندارد. این کارها نشان می‌دهد که دشمنان مردم افغانستان به هیچ ارزش و تعهدی پای‌بند نیستند و زیر شعار دین در صدد پیاده‌ ساختن اهداف شوم دیگری اند.

صلاح‌الدین ربانی از همه جریان‌ها خواسته که در برابر طالبان بسیج شوند: به این مناسبت از همه‌ جریان‌های تأثيرگذار، فعالان سیاسی و مدنی خواهشمندم که در برابر این وضعیت بسیج شوند و اجازه ندهند که مردم مظلوم ما بیش از این، قربانی بازی‌های ویرانگر و خانمان‌سوز شوند. به امید تحقق عدالت اجتماعی و صلح سرتاسری و پایدار در کشور.

عبدالشکور واقف حکیمی عضو شورای رهبری جمعیت اسلامی نیز در این مورد واکنش داشته است. آقای حکیمی نوشته: شام امروز استاد عطا محمد نور رییس جمعیت اسلامی افغانستان حینی که با شماری از رهبران سیاسی و فرماندهان نظامی و جهادی در مقر کارش در شهر مزار مشغول بحث و گفت‌وگو در بارهٔ اوضاع امنیتی شمال و کشور بودند، انفجاری در درب این محل به وقوع پیوست و الحمد لله به هیچ یک از اعضای جلسه آسیبی نرسیده و تنها در بیرون از جلسه جراحتی اندک به رانندهٔ آقای علی محقق و یکی از محافظان وارد شده است. برای استاد عطا محمد نور و همه همراهان مجاهد و مقاوم شان از خداوند تبارک و تعالی سلامت و موفقیت می‌خواهم.

در همین حال، فوزیه کوفی عضو هیئت مذاکره کننده دولت در دوحه نیز در واکنش به این حمله نوشته: از این که استاد و همراهانشان صحتمند هستند خوشحالم.

کوفی افزود: آنهایی که فکر می‌کنند با کشتن و بستن وکوچ اجباری و محاکم صحرایی و خشونت می‌توانند بر سر نوشت ملت ما حاکم شوند باید بدانند که اگر چنین می‌شد، بعد از ریختاندن خون میلیون‌ها انسان تا به حال می‌توانستند جامعه را خاموش و یک رنگ بسازند، کشتن، خشونت و راه حل نظامی متضمن صلح نیست. فقط راه حل سیاسی و همدیگر پذیری می‌تواند افغانستان را کشوری بسازد برای همه.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا