آخرین اخباراسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثخبر های مهمسیاست

واکنش‌ها به انفجارها در میدان هوایی کابل

وقوع سه انفجار مرگبار در میدان هوایی کابل که شامگاه روز پنجشنبه(۴ سنبله) رخداد و دست کم به شمول زنان و کودکان ۶۰ کشته و ۱۴۰ زخمی برجای گذاشت، واکنش‌های مختلف داخلی و خارجی را در پی داشت.


به گزارش خبرگزاری دید، ینس ستولتنبرگ منشی عمومی پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) پس از وقوع دو انفجار در میدان هوایی کابل گفته است نیروهای متحدین با وجود «حمله تروریستی وحشتناک» تا حد ممکن افراد آسیب‌پذیر را از کابل خارج کنند.
آقای ستولتنبرگ روز پنجشنبه (چهارم سنبله) در یک پیام توییتری نگاشته است: «انتقال هرچه بیشتر افراد به محل امن و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، اولویت ما باقی می‌ماند».
انفجاری که به گفتۀ مقام‌های امریکایی حملۀ «انتحاری» بوده است، شام پنجشنبه در نزدیکی یکی از دروازه‌های ورودی میدان هوایی کابل، جایی که هزاران نفر در تلاش برای بیرون شدن از افغانستان تجمع کرده بودند، به وقوع پیوست.
خبرگزاری رویترز از قول یک مقام طالبان گزارش داده است که کم از کم ۱۳ نفر به شمول کودکان در این رویداد کشته شده و شماری دیگر به شمول طالبان زخمی شده اند. شماری از زخمی شدگان این رویداد به شفاخانۀ ایمرجنسی کابل منتقل شده اند.
از سویی هم، برخی منابع در شفاخانه ایمرجنسی از کشته شدن ۶۰ نفر و زخمی برداشتن ۱۴۰ تن در این رویداد خبرداده است.
پس از این انفجار، منابع استخباراتی به صدای امریکا گفته اند که انفجار دیگری در نزدیکی هوتل باران در ۲۰۰ متری دروازۀ میدان هوایی کابل صورت گرفته است، اما جزییات بیشتری ارایه نکرده اند.
درهمین حال مقامات قصر سفید گفته اند که جوبایدن رییس جمهور امریکا از خبر انفجار در میدان هوایی کابل مطلع شده است و حتا ملاقات خود را با صدر اعظم اسراییل، به خاطر رسیدگی به وضعیت در افغانستان، به تعویق انداخته است.
حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور نیز حمله امروز بر میدان هوایی کابل را به شدیدترین الفاظ تقبیح کرده و آن را جنایت ضد بشری و حمله بر مردم افغانستان خوانده است
چارلز میشل رییس کمیسیون اروپا نیز درخواست ستولتنبرگ را مبنی بر ادامۀ عملیات تخلیه از افغانستان تایید کرد. او در توییتی نوشت: حفظ امنیت عبور به میدان هوایی همچنین حیاتی است.
افزون بر آن عبدالله عبدالله از آدرس شورای عالی مصالحه ملی حمله در میدان هوایی را محکوم کرده و خواستار توجه بیشتر در زمینهٔ تامین امنیت مردم شده است.
آقای عبدالله در صفحهٔ فیسبوک خود نگاشته است: خبر غم‌انگیز حمله‌ تروریستی در دروازه‌ ورودی میدان هوایی بین‌المللی کابل که در پی آن ده‌ها تن از هموطنان ما شهید و زخمی شد‌ند، باعث اندوه عمیق ما شد.
بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا گفته است که عملیات خروج شهروندان بریتانیایی و افغان ها از کابل ادامه پیدا خواهد کرد.
آقای جانسون در مورد این حمله گفت است: ما برای آن آماده بودیم. ما به آن عملیات ادامه می‌دهیم، در حال حاضر به انتهای آن نزدیک شده ایم».
وزارت دفاع بریتانیا در توییتی نوشته است که در این رویدادها به سربازان شان کدام آسیبی نرسیده است.
انگلا مرکل نخست‌وزیر آلمان همچنین حمله «فجیع» روز پنجشنبه در خارج از میدان هوایی را محکوم کرده است.
خانم مرکل گفته است: ما هنوز همه جزییات را نمی‌دانیم اما تروریست‌ها افرادی را که عقب دروازه های میدان هوایی منتظر بودند و امیدوار بودند آنجا را ترک کنند، هدف قرار دادند. آنها امنیت و آزادی می‌خواستند و به همین دلیل این یک حمله کاملاً فجیع در شرایط بسیار بسیار پرتنش است.
طالبان نیز این حمله را محکوم کرده و محمد سهیل شاهین عضو هیئت مذاکره کننده آنان در صفحه توییترش نوشته است: انفجار در ساحه‌ای رخ داده است که مسئولیت امنیتی آن به دوش امریکایی‌ها می‌باشد.
این حمله در حالی صورت می‌گیرد که برای خروج کامل نظامیان خارجی از افغانستان چند روزی بیش نمانده است اما هنوز هم به گفته آنتونی بلینکن وزیر خارجهٔ ایالات متحده کم از کم ۱۵۰۰ شهروند امریکایی و هزاران شهروند افغانستان که در دو دهه پسین با نیروهای نظامی ناتو به ویژه نظامیان امریکایی کار کرده اند، منتظر خروج از افغانستان هستند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا