آخرین اخبارجهانسیاست

واکنش‌ها به شورش داخلی امریکا: این «دموکراسی» نیست

در پی شورش طرف‌داران دونالد ترامپ در واشنگتن و هجوم آنان به ساختمان کانگرس که منجر به کشته شدن دست‌کم چهار تن شد، رهبران جهان و دیپلمات‌های بلندپایه، این اغتشاشات را محکوم کردند، برخی ترامپ را تحت فشار قرار دادند تا خشونت‌ها را پایان دهد.


به نقل از سی‌ان‌ان، رهبران جهان و دیپلمات‌های بلندپایه هجوم و یورش هواداران ترامپ را به داخل ساختمان کانگرس به شدت محکوم کردند و برخی ترامپ را تحت فشار قرار داد تا این خشونت‌ها را پایان دهد.
جوزپ بورل نماینده عالی اتحادیه اروپا در واکنش به تظاهرات طرف‌داران دونالد ترامپ به نتایج انتخابات، خواستار احترام به نتیجه انتخابات شده و وقایع واشنگتن را «حمله بی‌سابقه به دموکراسی این کشور» توصیف کرد.
بورل در توییتی با بیان اینکه دموکراسی امریکایی امشب جلو چشم جهانیان «در محاصره» است، گفت: «این حمله بی‌سابقه به دموکراسی ایالات متحده، نهادهای آن و حاکمیت قانون است. امریکا این نیست. باید به نتایج انتخابات سوم نوامبر احترام گذاشته شود».

کانگرس
کندز؛ طالبان هشت نیروی امنیتی را کشت

شارل میشل رییس شورای اتحادیه اروپا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: معتقدیم فرآیند انتقال قدرت در امریکا به جو بایدن به‌طور مسالمت‌آمیز انجام خواهد گرفت.
بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا اعتراضات در امریکا را «ننگین» خواند و گفت: «ایالات متحده طرفدار دموکراسی در سراسر جهان است و اکنون ضروری است که یک انتقال صلح‌آمیز و منظم قدرت صورت گیرد».
سایمون کاوونی وزیر خارجه ایرلند در توییتی گفت: «دنیا تماشا می‌کند! ما امیدواریم آرامش برقرار شود».
وی افزود که تصاویر از واشنگتن «تکان دهنده» و وقایع در این کشور «حمله عمدی به دموکراسی» است.
امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه گفت: «آنچه امروز در واشنگتن دی سی اتفاق افتاد، به طور حتم امریکا نیست».
مکرون افزود که به قدرت دموکراسی امریکا باور دارد.


نارندرا مودی نخست‌وزیر هند نیز در توییتی خواستار انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در امریکا شد و گفت: «نمی‌توان اجازه داد روند دموکراتیک با اعتراضات غیرقانونی از هم فروپاشد».
ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو خشونت‌ها در امریکا را «تکان‌دهنده» خواند و از امریکایی‌ها خواست به نتایج انتخابات احترام بگذارند.
از سویی، ایوانکا ترامپ در توییتی آشوب‌گران را «میهن‌پرست» خواند و سپس توییت خود را حذف کرد. وی در ادامه گفت: «خشونت‌ها باید متوقف شود. لطفاً آرام باشید».
جو بایدن ریيس جمهور منتخب ایالات متحده نسبت به اعتراضات و اقدامات خشونت‌بار داخل کانگرس امریکا همزمان با جلسه تایید نتایج انتخابات ریاست جمهوری این کشور واکنش نشان داد و گفت: «این آشوب و تلاش جدایی طلبانه است. من از این باند می‌خواهم کانگرس را ترک کنند.»
وی همچنین از ترامپ خواست تا با حضور در یک برنامۀ تلویزیونی رویدادها را محکوم کند.
گفتنی است که بر بنیاد گزارش‌ها، وضعیت کانگرس اکنون تحت کنترول است، اما چهان تن، از جمله یک زن در نتیجه این آشوب کشته شده‌اند. طرفداران ترامپ با شکستن سد امنیتی وارد ساختمان کانگرس و با پولیس درگیر شدند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا